Dôvodom prechodného obmedzenia traťovej rýchlosti v celom obvode bratislavskej hlavnej stanice na 10 kilometrov za hodinu pre všetky vlaky je 56 defektoskopických chýb.
Chýbajúci kúsok koľaje
Podľa Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) konkrétne ide o chýbajúci kúsok koľaje, poškodenia častí výhybiek, zlý stav štrkového lôžka pod koľajnicami a ďalšie na výhybkách v takom rozsahu, že je ohrozená bezpečnosť vlakovej dopravy.
Na bratislavskej hlavnej stanici obmedzili rýchlosť vlakov, dôvodom je zlý stav koľají
Asociácia o tom informovala v pondelok s tým, že zníženie na minimálnu možnú rýchlosť má zabrániť väčším škodám a možným zraneniam cestujúcich pri vykoľajení. Osobné koľajisko na Hlavnej stanici v Bratislave je dlhé zhruba dva kilometre.
Obmedzenie traťovej rýchlosti
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako štátny manažér infraštruktúry obmedzili traťovú rýchlosť ešte vo štvrtok 9. novembra od 12:00, odvtedy sa k dôvodom a trvaniu opráv koľajníc nevyjadrili.
Ráž robí personálne zmeny aj v ŽSR a odvolal generálneho riaditeľa Štefánka. Kto ho nahradil?
Cestujúci podľa asociácie môžu očakávať meškanie všetkých osobných vlakov v rozsahu 5 až 10 minút a následne aj v prípojových staniciach či pri obratoch súprav. Pri nákladných vlakoch zas takéto obmedzenia spôsobia veľmi zlú prechodnosť.
„Niekedy môže ísť až o nemožnú priechodnosť kvôli hmotnosti vlaku, stúpaniu trate a elektrickým obmedzeniam, čo následne spôsobí čakanie a meškanie nákladných vlakov v iných staniciach pri väčšom zhluku prichádzajúcich a odchádzajúcich vlakov do a z bratislavskej hlavnej stanice,” uviedol výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka.
Celospoločenská strata
Asociácia poukázala na to, že pri dennom odhadovanom množstve cestujúcich na bratislavskej stanici 70 až 80-tisíc a pri uvažovanom priemernom zmeškaní vlaku len 5 minút tam všetci cestujúci za jeden deň spolu podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) zmeškajú dvesto dní, čo spôsobí celospoločenskú stratu zhruba 50-tisíc eur denne.
ZSSK dosiahla vlani čistý zisk takmer sedem miliónov eur, peniaze použije na vlastné investície
„V podobnom stave je veľmi veľa staníc a ak sa merania výhybiek budú diať vo väčšom rozsahu, čo sa zatiaľ nedeje kvôli personálnemu a materiálnemu poddimenzovaniu pri zabezpečovaní údržby, očakávame rovnaké obmedzenia aj tam,” upozornil Benka.
Smerovanie ku kolapsu
Situácia z pohľadu údržby železničnej infraštruktúry podľa železničných dopravcov smeruje pomaly, ale isto ku kolapsu. „Preto očakávame zaujatie postoju a hlavne riešenie zo strany ŽSR a Ministerstva dopravy SR,” dodal zástupca AROS.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v piatok 10. novembra informovala, že obmedzenie rýchlosti na hlavnej stanici potrvá do odvolania, kým ŽSR koľaje neopravia.
Medzinárodné vlaky spájajúce Slovensko s Českom znova premávajú, prvý železničný most cez rieku Moravu je dokončený (video+foto)
„Manažér železničnej infraštruktúry pracuje na čo najskoršom odstránení nevyhovujúceho stavu infraštruktúry, ktorý bol zistený po prejazde meracieho vlaku ŽSR. Po oprave železničného zvršku v bratislavskej hlavnej stanici budú vlaky jazdiť opäť bez obmedzení a meškaní,“ uviedol Dominik Drevický z odboru komunikácie ZSSK.