Obnova ozubnicovej trate v úseku medzi Štrbou a Štrbským Plesom sa blíži ku koncu. Od 21. júna bude v skúšobnej prevádzke. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Železníc SR (ŽSR) Ria Feik Achbergerová. Projekt v hodnote 18,58 milióna eur financujú železnice z vlastných zdrojov.
Po skúšobnej prevádzke budú podľa hovorkyne nasledovať záťažové testy, skúšky Železničnej spoločnosti Slovenska a povolenia od príslušných úradov. Až potom bude ozubnicová železnica pripravená pre všetkých domácich aj návštevníkov Tatier.
Pod dozorom dobrovoľných hasičov
V týchto dňoch sa v Tatrách pracuje na spájaní nosných hrebeňov ozubnicovej železnice, ktoré majú dohromady približne šesťdesiattisíc zubov. Pracovníci v týchto dňoch využívajú technológiu aluminotermického zvárania koľajníc.
„Ide o zváranie tepelnou technológiou až pri teplote dvetisíc stupňov Celzia. Zložitý technologický proces u nás používajú vôbec po prvý raz,“ vysvetlila hovorkyňa. Na celý proces dozerajú dobrovoľní hasiči zo Štrby. Asistujú pri každej partii zváračov v rámci zabezpečenia protipožiarnej asistencie.
Práce na obnove trate sa začali začiatkom júla minulého roka, pôvodne mali trvať do 6. februára. Termín ukončenia nakoniec posunuli, práce komplikovalo počasie aj náročný terén.
Okrem trate prešla rekonštrukciou železničná stanica ozubnicovej železnice Štrba, Štrbské Pleso a zastávka Tatranský Lieskovec. Obnovené je podľa Feik Achbergerovej aj osvetlenie nástupíšť, podlaha v hale stanice Štrba, priechody pre chodcov či oporné múry.
Prvá skúšobná jazda pre Bradavicu
Práce pre ŽSR zabezpečuje Združenie ozubnica Štrba – Štrbské Pleso, ktoré tvoria firmy Strabag a Swietelsky-Slovakia.
V obnovenom úseku bude mať prvú skúšobnú jazdu nová tatranská električkozubačka s názvom Bradavica. Následne bude po nej premávať celkovo päť nových vlakov, ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek.
Železničná spoločnosť Slovensko bude prostredníctvom nich zabezpečovať obyvateľom z tatranských obcí i turistom spojenie s Popradom.