Mestská polícia (MsP) Bratislava bude počas prvých týždňov riešiť neoprávnené parkovanie súvisiace so zákazom parkovania na chodníkoch napomenutím namiesto finančnej pokuty. Na sociálnej sieti to uviedol primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Priestor pre chodcov
„To, samozrejme, neplatí pre situácie, kde nie je zachovaný dostatočný priestor pre chodcov, a iné vážnejšie situácie, ako napríklad parkovanie pri priechode,“ vysvetlil.
Podľa primátora majú obyvatelia využiť toto prechodné obdobie na zmenu návykov a v prípade chodníkov parkovať výlučne tam, kde to dopravné značenie určuje.
Bratislava vybrala niekoľko lokalít, kde bude možné parkovať na chodníkoch
„Na rozdiel od PAAS zón, kde parkovacie miesta sú vždy nakreslené aj vodorovným značením, v ostatných lokalitách stačí, ak úsek bude vyznačený zvislou modrou dopravnou značkou znázorňujúcou parkovanie na chodníku, či už v plnom profile alebo dvomi kolesami,“ pripomenul Vallo.
Zámerom nie sú pokuty
Chodníková novela, ktorá od 1. októbra upravuje parkovanie vozidiel na chodníkoch, je podľa neho krok správnym smerom.
„Zámerom určite nie je od prvého dňa vo veľkom vyberať pokuty. Parkovanie v mnohých častiach Bratislavy, kde ešte nie je systém PAAS, je náročné s obmedzenými kapacitami,“ poznamenal s tým, že takáto zásadná zmena si vyžaduje aj zmenu dlhé roky zaužívaných návykov, čo prirodzene môže trvať nejaký čas.
Regulácii parkovania na chodníkoch sa Bratislava venuje dlhodobo, riešením majú byť aj parkovacie domy
Parkovanie v Bratislave je riešené najmä systémom regulovaného parkovania PAAS. „Od roku 2022 sme len v rámci prvých ôsmich PAAS zón vyznačili celkovo viac než 20-tisíc parkovacích miest, vrátane parkovacích miest sčasti umiestnených na chodníkoch,“ priblížil primátor s tým, že ďalšie zóny PAAS pribúdajú postupne.
Dopravné značenie
„Zodpovedne sme sa preto počas predošlého roka pripravovali aj na účinnosť chodníkovej novely tam, kde PAAS zóny ešte nie sú,“ doplnil. Magistrát spasportizoval súčasný stav parkovania na chodníkoch pri cestách I. a II. triedy, ktoré má v správe hlavné mesto.
Zákaz parkovania na chodníkoch sa blíži, v Žiari nad Hronom pokuty zatiaľ rozdávať nebudú
„Tam, kde to priestorové pomery umožňujú, sme parkovanie navrhli legalizovať dopravným značením,“ poznamenal Vallo s tým, že od začiatku roka 2023 je to približne 400 takýchto parkovacích miest.
Ako dodal, väčšina parkovacích kapacít sa nachádza pri menších komunikáciách, ktoré majú v správe mestské časti. Tie navrhovali vlastné projekty pre legalizáciu parkovania.