Spôsob platenia za parkovanie na Slovensku prechádza výraznou premenou. Hoci tradičné metódy, ako hotovosť či SMS, sú stále rozšírené, rastúci podiel vodičov si osvojuje mobilné aplikácie.
Digitálne nástroje
Ich obľúbenosť zatiaľ nie je dominantná – využíva ich 24 % respondentov – no trend je jasný: digitálne nástroje sa stanú kľúčovým prvkom mestskej mobility v najbližších rokoch. Ukázal to aktuálny prieskum spoločnosti EasyPark.
Problémy s parkovaním v hlavnom meste by mohli vyriešiť moderné technológie (rozhovor)
Najmä mladší vodiči vo veku 27–35 rokov (30 %) a obyvatelia Bratislavského kraja (48 %) si už dnes častejšie vyberajú aplikácie. Hlavné dôvody sú zrejmé: rýchlosť a pohodlnosť platby (69 %), možnosť uhradiť len reálny čas státia (29 %) a flexibilita platieb vo viacerých mestách (20 %).
Magistrát Bratislavy objasnil, čo znamenajú nálepky na aute pri nesprávnom parkovaní
Zároveň však medzi vodičmi pretrvávajú obavy, ktoré bránia ešte širšiemu prijatiu mobilných riešení. Najčastejšie sú to otázky bezpečnosti osobných údajov (37 %) a neistota, či je možné aplikáciu použiť vo všetkých mestách (34 %). Dôležitým faktorom je aj potreba registrácie či skepsa voči súkromným prevádzkovateľom parkovania.
Parkovací systém v Petržalke ostáva platný, nezodpovední vodiči opäť riskujú pokuty
„Slováci si na digitálne parkovanie postupne zvykajú. Vnímame, že časť vodičov má ešte stále otázky týkajúce sa registrácie alebo bezpečnosti, no trend digitalizácie je nezastaviteľný. Mobilné aplikácie sa čoraz častejšie stávajú prirodzenou súčasťou každodenného pohybu v mestách – a v blízkej budúcnosti sa stanú hlavným spôsobom platenia za parkovanie,“ hovorí Patrik Piščák, riaditeľ spoločnosti EasyPark pre Slovensko a Českú republiku.
Jedna aplikácia pre celú Európe
Až 56 % opýtaných šoférov by privítalo možnosť parkovať v celej Európe prostredníctvom jednej mobilnej aplikácie.
Platíte za parkovanie prostredníctvom SMS? V Košiciach si po novom priplatíte
Najviac po tejto funkcii volajú vodiči z Košického (67 %) a Žilinského kraja (61 %), ako aj mladší vodiči vo veku 18 – 26 rokov (65 %). Aj keď dnešné štatistiky ukazujú, že mobilné aplikácie sú zatiaľ „na druhom mieste“, dynamika vývoja hovorí jasne: budúcnosť parkovania bude digitálna.