Lietadlá v dvoch prípadoch nečakane zamierili nosom k zemi, piloti však dokázali včas zasiahnuť
Zvláštne správanie lietadiel typu Boeing 747 Max zaznamenali piloti ešte pred haváriami v októbri a v marci. Ako informovala agentúra AP, minimálne v dvoch prípadoch lietadlo nečakane zamierilo nosom k zemi.
Zároveň sa však ozvalo varovanie, posádka vypla autopilota a opäť začali stúpať.
Súvislosť s októbrovou nehodou Lion Air je však otázna. V prípade nehody sa vyšetrovatelia totiž zameriavajú na systém MCAS, ktorý zabraňuje strate rýchlosti. MCAS však nefunguje, kým je aktívny autopilot. Oba nahlásené prípady sa však stali, keď bol autopilot aktívny.
Ďalšie Maxy ostávajú na zemi
Každou hodinou sa rozširuje zoznam krajín a leteckých spoločností, ktoré Boeing 737 Max 8 a 9 uzemňujú.
Naposledy sa pridali India, Spojené arabské emiráty a Fidži, svoje lietadlá nechá na zemi aj islandská spoločnosť Icelandair. V utorok zákaz vydala aj Európska únia.
Amerika však stále odoláva. Úrady naďalej trvajú na tom, že nie je dôvod zakázať prevádzku lietadiel. Ako si všíma agentúra AP, je to neobvyklá situácia – obvykle je americký letecký úrad FAA prvý, ktorý zasahuje a zvyšok sveta jeho kroky nasleduje.
FAA tak čelí narastajúcemu tlaku aj doma. Výzvu na zákaz prevádzky Maxov mu už adresovala asociácia palubného personálu aj spotrebiteľské organizácie.