Národná asociácia STK upozorňuje, že súčasná sieť staníc technickej kontroly by kapacitne zvládla pokryť potreby všetkých motoristov. Vozidlá bez technickej a emisnej kontroly podľa organizácie ohrozujú bezpečnosť na cestách
BRATISLAVA 12. septembra (SITA) – Chýbajúca technická či emisná kontrola zostáva naďalej na Slovensku problémom. Súčasná sieť staníc technickej kontroly (STK) by kapacitne zvládla pokryť potreby všetkých motoristov. Ako v utorok informovala Národná asociácia STK (NA STK), vozidlá, ktoré neprešli kontrolou, ohrozujú bezpečnosť na cestách. Ešte väčším rizikom môže byť chystaná liberalizácia siete staníc STK.
Dôvody vyhýbania sa kontrole áut môžu byť rôzne
Na základe informácií Ministerstva dopravy a výstavby SR platnú technickú kontrolu v súčasnosti nemá 130 tisíc áut. „Hovoríme o 10 percentách z celkovej kapacity kontrol staníc v rámci siete STK, ktorú v súčasnosti na Slovensku máme. Vyťaženosť staníc bola podľa posledných údajov z roku 2016 na úrovni len 49 %,“ priblížil podpredseda NA STK Peter Panis.
Motoristi sa napriek hrozbe pokút vyhýbajú kontrole svojich automobilov z rôznych dôvodov. Vozidlo mohlo byť odstavené v autoservise, napríklad po nehode, a tak sa nemôže včas dostaviť do stanice STK. „Rovnako môže ísť o už neexistujúce vozidlo, ktoré nie je vyradené z evidencie vozidiel. Početnú skupinu tvoria taktiež majitelia automobilov, ktorí na kontrolu zabudnú, alebo ju proste nestíhajú,“ uviedol Panis.
Službu jednotného informačného systému by mali využívať najmä zábudlivci
NA STK hodnotí pozitívne navrhnuté znižovanie výšky sankcií za chýbajúcu platnú technickú či emisnú kontrolu. Jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý štát sprevádzkoval v minulom roku, má upozorniť motoristov na blížiaci sa termín, kedy končí platnosť niektorej z kontrol automobilu.
„Nevýhodou je nutnosť registrácie, bez ktorej vám žiadna notifikácia nepríde. Službu odporúčame využiť hlavne zábudlivcom, aby sa vyhli následným pokutám a mysleli na návštevu stanice technickej kontroly vopred,“ upozornil Panis.
Register by bolo potrebné dôkladne vyselektovať
Motorista v súčasnosti vôbec nemusí tušiť, že mal povinnosť vozidlo odregistrovať po likvidácii, prípadne zostane situácia s vozidlom nedoriešená po jeho úmrtí.
„Register by bolo potrebné dôkladne vyselektovať, aby bolo zrejmé, kto naďalej disponuje vozidlom a môže s ním skutočne jazdiť po cestných komunikáciách bez toho, aby mal platnú technickú a emisnú kontrolu,“ navrhuje NA STK.
Liberalizáciu siete STK by mal parlament schváliť v októbri
Ešte výraznejším rizikom z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky je podľa asociácie pripravovaná deregulácia siete staníc STK.
Navrhnutá novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá má uvoľniť licencie pre stanice STK, by podľa organizácie v praxi nebola žiadnym prínosom pre zlepšenie bezpečnosti na cestách. Parlament by mal uvedenú novelu schváliť v októbri.
Česko zachovalo regulovanú sieť, Poľsko po liberalizácii má problémy s kontrolou
V Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. V Poľsku po liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štátu sa teraz nedarí dostať situáciu pod kontrolu.
NA STK je profesijnou organizáciou zastupujúcou poskytovateľov služieb technickej a emisnej kontroly. Aktuálne združuje 45 subjektov, ktoré prevádzkujú celkovo 49 staníc technickej kontroly v celej krajine. V minulosti navrhla zaviesť monitorovací kamerový systém, ktorý využíva každá stanica STK.