Zamestnancom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vzrastú mzdy o 90 eur. Najprv si prilepšia plošne o 50 eur od 1. júla a následne o ďalších 40 eur od 1. januára 2020.
Informovali o tom v piatok ŽSR s tým, že zvýšenie miezd pracovníkov umožňuje dodatok ku kolektívnej zmluve na roky 2019 a 2020 na základe dohody vedenia podniku s odborármi.
Dodatok podpísali vo štvrtok generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč a podpredsedníčka Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Darina Fabuľová, ktorá bola hlavným kolektívnym vyjednávačom za odbory.
Rokovania trvali niekoľko mesiacov
Predpokladaná priemerná mzda zamestnanca ŽSR v roku 2019 dosiahne 1 155 eur, čo je viac ako priemer v národnom hospodárstve.
Vodiči v prešovskej prímestskej doprave si opäť prilepšia, mzdy im zvýšia o desiatky eur
„To si však vyžiada 27 miliónov eur navyše. Náklady ŽSR rastú rýchlejšie, ako výnosy. Úlohou manažmentu preto je postupne zvyšovať automatizáciu riadenia dopravy a zefektívňovať procesy,“ povedal Tkáč.
Šéf ŽSR ocenil korektný priebeh rokovaní s odborármi, napriek tomu, že trvali niekoľko mesiacov. „Chcem oceniť dosiahnutý výsledok a to, že sme sa zhodli aj na nových mzdových tarifách,“ uviedol Tkáč.
Zmena tarifných tried
Nové mzdové tarify, ktoré vstúpia do platnosti spoločne s plošným nárastom miezd dohodnutým v dodatku ku kolektívnej zmluve, podľa železníc znamenajú zmenu tarifných tried pre približne sedemtisíc zamestnancov ŽSR z celkového počtu 13 600. V absolútnej väčšine prípadov sa pritom spolu so zmenou tarifnej triedy zvýši aj ich mzda.
Platy v košickom dopravnom podniku by sa mohli zvýšiť, peniaze chcú získať aj zdražením lístkov
„Práve preto, že sa riešil aj prechod na nový systém tarifných tried, kolektívne vyjednávanie bolo náročné. Uzavrelo sa však k spokojnosti oboch strán. V rámci možností zamestnávateľa sme sa dohodli na náraste, kedy si všetci zamestnanci polepšia počas platnosti kolektívnej zmluvy o 90 eur,“ priblížila Fabuľová. Ako dodala, pri tých zamestnancoch, ktorí sa posúvajú v tarifných triedach, je nárast ešte väčší.
Štátne železnice vznikli v roku 1993
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie Československa aj Česko-slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. V Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku.
Na základe projektu transformácie a reštrukturalizácie sa ŽSR od 1. januára 2002 rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničná spoločnosť, a. s. (ZSSK).
Anásledne 1. januára 2005 sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., pre osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., pre nákladnú dopravu. ŽSR má základné imanie 800,17 milióna eur, prevádzkuje 3 580 kilometrov tratí, ako aj trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia, stanice a zastávky.