Národná diaľničná spoločnosť by mala tender v podobe súťažného dialógu vyhlásiť v druhom polroku tohto roka.
Po ukončení inventarizácie na pozastavenej stavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové začne príprava na vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa na dokončenie prác. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) by mala tender v podobe súťažného dialógu vyhlásiť v druhom polroku tohto roka.
Ako povedal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) v piatok po stretnutí s médiami, všetci zainteresovaní majú podpísať zmluvu o dokončení inventarizácie budúci týždeň 6., resp. 7. júna. Potom bude nasledovať nové verejné obstarávanie.
„Myslím, že to bude cez súťažný dialóg. Je to najrýchlejšia forma, aby sme dostali ďalšieho dodávateľa na Višňovom,“ povedal Érsek.
Inventarizácia finišuje
Taliansku spoločnosť Salini Impregilo, ktorá s partnerskou Dúhou stavala časť diaľnice pri Žiline, podľa ministra dopravy a výstavby vylúčili aj zo stavby v Poľsku.
„Na základe inventarizácie budú pripravené súťažné podklady. Inventarizácia povie presne, kde sú pochybenia, aký je tam materiál a potom môžeme súťažiť. Pokiaľ skončia tieto úkony, aby mohli vypísať súťaž na jeseň,“ uviedol Érsek.
„Inventarizácia sa aktuálne finalizuje. Následne budeme mať základné podklady na to, aby sme mohli hľadať nového zhotoviteľa. Výsledky inventarizácie budú zverejnené približne do dvoch týždňov,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
NDS uzavrela dohodu s taliansko-slovenským združením Salini Impregilo – Dúha o ukončení zmluvy o výstavbe úseku D1 s tunelom Višňové. Príslušný návrh ministra dopravy a výstavby schválila vláda v marci tohto roka.
Vyberú nového zhotoviteľa
NDS vyberie nového zhotoviteľa na dokončenie výstavby. Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019.
Zhotoviteľ úseku v polovici januára tohto roka predložil návrh na ukončenie kontraktu s NDS na realizáciu diaľničného úseku. Bez poskytnutia platby v minimálnej výške 100 miliónov eur nad rámec platnej zmluvy o dielo nie je totiž schopný pokračovať vo výstavbe.
Práce na úseku dlhodobo meškali. Na prelome rokov 2018 a 2019 zhotoviteľ opäť znížil nasadenie kapacít. „Túto neúnosnú situáciu NDS v spolupráci s Európskou komisiou a ministerstvom dopravy riešila so zhotoviteľom na dennej báze. Dospela k záveru, že najvhodnejším postupom sa javí byť ukončenie zmluvy o dielo,“ uviedol vtedy rezort dopravy.
Zmluvná cena výstavby predstavovala 409,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023. Dovtedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.