Poslanci bratislavského Starého Mesta na novembrovom zastupiteľstve odhlasovali zásadné zmeny ovplyvňujúce vjazdy vozidiel do pešej zóny v historickom centre mesta. Ako informuje hovorkyňa mestskej časti Veronika Gubková, cieľom nového všeobecne záväzného nariadenia (VZN) je zaviesť efektívny systém a pravidlá pre vjazdy vozidiel do historického centra.
„Kľúčové bolo nastaviť vhodný balans medzi bezpečím a pohodlím chodcov, atmosférou srdca Starého Mesta a nevyhnutnými vjazdmi vozidiel,” priblížil starosta Matej Vagač. Nové VZN je koncipované podľa jednotlivých prípadov resp. žiadateľov.
Zásobovanie a kuriérske služby
„Malá zmena čaká napríklad zásobovanie a kuriérske služby – ich čas je pevne stanovený od 6.00 do 9.00 s povinnosťou opustiť zónu do 9.30,“ dodala hovorkyňa.
Bratislavčania sa môžu tešiť na nové moderné kĺbové elektrobusy, prispejú aj k čistejšiemu ovzdušiu
„Aby mohli aj počas dňa zásobovať zónu historického centra mesta, vybudovali sme štyri drop-off zóny, kde môžu tovar odovzdať, alebo naložiť napríklad na vozík. Nové pravidlá detailne upravujú aj sadzby na základe kategórie vozidla a účelu vstupu, vrátane rozdelenia na vozidlá do 3,5 tony a nad 3,5 tony,” upresňuje vicestarosta Petr Skalník.
Nový návrh počíta aj so systémom sankcií. Ak fyzická alebo právnická osoba trikrát poruší pravidlá, povolenie na vstup do historického centra jej odoberú.
ŤZP občania a diplomatické misie
„Pozornosť sa prirodzene venovala aj ŤZP občanom, ktorí síce nebývajú, ale pracujú v historickom centre, nové VZN ráta so zabezpečením si dovozu a odvozu na pracovisko,“ doplnila Gubková.
Zmeny pravidiel vjazdu do centra čakajú aj diplomatické misie. „Diplomatické misie so sídlom v historickom centre bez vlastného miesta na parkovanie môžu do pešej zóny počas dňa vstúpiť síce viacnásobne ale iba na obmedzený čas maximálne 30 minút,“ poznamenala hovorkyňa s tým, že nový elektronický systém umožní kontrolovať nielen samotný vjazd, ale aj čas strávený v historickom centre.
Väčšina sadzieb ostala nezmenená
Väčšina sadzieb ostala nezmenená, napríklad ročná sadzba 1 400 eur pre zásobovanie, a tiež suma za ročný vstup pre obyvateľov pešej zóny, ktorí platia 10 eur ročne. Zavádzajú však nové kategórie, ako napríklad technický servis.
Petržalská električka by mala previezť cestujúcich už počas jari, prvá časť trate je už pokrytá rozchodníkom (video+foto)
V novom návrhu je stanovená sadzba 5 eur za denný vstup napríklad pre remeselníkov s časovým obmedzením maximálne 3x 60 minút denne. Nový návrh stanovuje tiež sadzbu 20 eur za denný vstup pre sťahovanie s časovým obmedzením od 6.00 do 16.00.
Miestna daň za užívanie verejného priestranstva
Poslanci miestneho zastupiteľstva hlasovali aj o VZN o miestnej dani za užívanie verejného priestranstva na území mestskej časti. „Staré Mesto sa tak zosúlaďuje so sadzbami hlavného mesta. Napríklad daň za umiestnenie ambulantného predajného zariadenia sa dorovná na výšku dane na uliciach v správe hlavného mesta – stúpne z jedného eura na 1,50 eura denne,“ spresnila hovorkyňa.
Daň za exteriérové sedenie v určitých frekventovaných lokalitách ako napríklad Michalská, Ventúrska, Panská, Laurinská, Hviezdoslavovo námestie, či Laurinska ulica sa zvýši na úroveň hlavného mesta – z jedného eura na 1,50 eura za meter štvorcový na deň.
Nová položka sa týka napríklad lešenia. Lešenie bez reklamy a neslúžiace na opravu alebo rekonštrukciu fasády bude spoplatnené jedným eurom denne do 60 dní od umiestnenia, následne 2,50 eura denne.
Daň za trvalé parkovanie osôb s ŤZP
Daň za trvalé parkovanie pre vozidlá osôb s ŤZP bude upravená na 0,02 eura za meter štvorcový na deň v súlade so sadzbou hlavného mesta.
Výnosy z parkovacej politiky v Bratislave boli v minulom roku takmer 7,5 milióna eur
„Zosúladenie pravidiel a sadzieb prinesie väčšiu prehľadnosť a jasné podmienky pre záber verejného priestranstva kdekoľvek v rámci katastrálneho územia Starého Mesta – bez ohľadu na to, či danú lokalitu spravuje mestská časť alebo mesto Bratislava,” uzatvára starosta.