Ministerstvo dopravy a výstavby chcelo uvoľniť podmienky fungovania prevádzok technickej a emisnej kontroly. Poslanci Peter Náhlik (Smer – SD) a Radovan Baláž (SNS) presadili do spoločnej správy výborov, aby ich sieť a počty naďalej určoval rezort dopravy, ako je to v platnom zákone.
BRATISLAVA 18. októbra (SITA) – Parlament opäť odložil hlasovanie o novele zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá mala liberalizovať trh prevádzkovateľov staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly, ako aj zmierniť pokuty.
Poslanci mali o tomto bode 21. schôdze Národnej rady SR hlasovať v druhom čítaní pôvodne minulý týždeň, no rozhodnutie znovu preložili v utorok aj v stredu tohto týždňa.
Poslanci za Smer-SD a SNS chcú zachovať súčasný stav
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) na čele s Árpádom Érsekom (Most-Híd) pripravilo novelu zákona so zámerom uvoľniť podmienky fungovania prevádzok technickej a emisnej kontroly.
Spoločná správa parlamentných výborov však odporúča, aby ich sieť a počty naďalej určoval rezort dopravy, ako je to v platnom znení zákona. Tento návrh presadili poslanci ďalších dvoch vládnych strán Peter Náhlik (Smer – SD) a Radovan Baláž (SNS). Ak by táto zmena v novele prešla, znamenala by stop liberalizácii v tejto oblasti.
Ministerstvo dopravy bude akceptovať rozhodnutie poslancov
„Ministerstvo dopravy a výstavby pripravilo komplexný návrh zmien v systéme fungovania kontroly STK, ktorý okrem liberalizácie siete staníc prináša napríklad aj zmeny v systéme pokút. Rezort dopravy jasne vysvetlil prínosy aj dôvody jednotlivých krokov tejto novely a bude akceptovať rozhodnutie poslancov Národnej rady SR,“ potvrdila v stredu pre agentúru SITA stanovisko rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
Liberalizáciu spochybňovala Národná asociácia STK
Zámer rezortu dopravy liberalizovať podmienky fungovania emisnej a technickej kontroly pravidelne spochybňovala Národná asociácia STK (NA STK) s tým, že bezpečnosti na cestách omnoho viac prospejú zvýšené požiadavky na kvalitu práce staníc STK, ktoré by zamedzili nedôsledným kontrolám vozidiel u niektorých prevádzkovateľov.
„Nekontrolované a masívne rozširovanie siete by dohľad nad kvalitou výrazne komplikovalo, avšak by malo priamy, masívne negatívny vplyv na nehodovosť a zníženie bezpečnosti na cestách, a to na základe skúseností z Poľska a Česka,“ upozornila nedávno NA STK.
Pokuty za chýbajúcu kontrolu auta sa môžu zmierniť
Novela zároveň navrhuje zníženie pokút za neabsolvovanie technickej a emisnej kontroly vozidla v určenej lehote. „Navrhujeme, aby sa pokuta považovala za uhradenú v plnej výške, ak prevádzkovateľ vozidiel uhradí do pätnástich dní jednu tretinu z pokuty a súčasne v tejto lehote aj splní svoju povinnosť podrobiť vozidlo kontrole,“ povedal minulý týždeň v parlamente minister Érsek.
To by platilo aj v prípade vyradenia, respektíve dočasného vyradenia auta z evidencie alebo odhlásenia do cudziny. Bez splnenia týchto podmienok by stačilo v uvedenej lehote zaplatiť dve tretiny pokuty.
Malo by to motivovať motoristov splniť povinnosť čím skôr
„Toto opatrenie bude zároveň aj motivačným nástrojom pre všetkých prevádzkovateľov vozidiel, aby si svoje povinnosti splnili čo najskôr a tým sa vyhli pokute v plnej výške,“ dodal Érsek. V súčasnosti je pokuta za nepodrobenie vozidla technickej a emisnej kontrole v určenej lehote spolu vyše 330 eur. Kto si splní povinnosti do pätnástich dní, uhradí dve tretiny pokuty.
Novela tiež predpokladá zvýšenie poplatku za zriadenie stanice technickej kontroly a pracoviska emisnej kontroly z dvesto na šesťsto eur.
Účinnosť novely by sa mala posunúť o mesiac na 1. decembra
Na základe návrhu zo spoločnej správy by sa účinnosť novely po jej schválení v parlamente mala posunúť z 1. novembra na 1. decembra, pričom časť o pokutách by mala vstúpiť do platnosti podľa pôvodného plánu 1. apríla 2018. Poslanec Miroslav Ivan (SaS) v rozprave navrhol, aby táto časť novely bola účinná už od začiatku budúceho roka, aby motoristi mohli uhradiť miernejšie pokuty skôr.
Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke 142 staníc technickej kontroly, pričom od roku 2010 sa ich sieť rozšírila o tretinu. Navyše funguje 220 pracovísk emisnej kontroly. Technickú kontrolu nemá približne 130-tisíc áut a emisnú kontrolu 120-tisíc vozidiel.