Poslanci parlamentu v utorok schválili zmenu dĺžky povinnej praxe z dvojročnej na jednoročnú vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3,5 tony a nepresahuje 7,5 tony, a sú určené na prepravu najviac ôsmich osôb.
Takáto možnosť však bude podmienená predchádzajúcou najmenej dvojročnou praxou vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel B.
Zmeny začnú platiť od apríla
Zmeny sa týkajú zákona o cestnej premávke a začnú platiť 1. apríla tohto roka. Návrh parlamentu predložil poslanec Marián Saloň (Smer-SD).
Arogantných vodičov už majú dosť, Asociácia Žltý Anjel spustila petíciu za zmenu zákonov
„V praxi to znamená, že pre vedenie vozidla v kategórii C1 s právom prednostnej jazdy sa bude vyžadovať vek vodiča 21 rokov, vodičská prax najmenej dva roky vo vedení motorového vozidla v kategórii B, následne je vodičovi umožnené viesť vozidlo s právom prednostnej jazdy, a po získaní oprávnenia pre kategóriu C1 si vyžaduje ďalší rok vodičskej praxe v tejto kategórii. Až po týchto lehotách môže viesť vozidlo v kategórii C1 s využitím práva prednostnej jazdy,“ píše sa v predloženom návrhu.
Zmena vychádza z dvoch faktorov
Návrh taktiež reaguje na fakt, že najmä vozidlá integrovaného záchranného systému v súčasnosti presahujú hmotnosť 3,5 tony.
„Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel vychádza najmä z dvoch faktorov. Jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou,“ uviedol Saloň.
Navýšenie hmotnosti týchto vozidiel podľa poslanca súvisí aj so zavádzaním elektromobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, keď samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla.