Na stavbe diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, špecialisti na mostné konštrukcie aktuálne ukladajú nosníky.
Výstavba mostných objektov
Spolu s ťažkou technikou tak pracujú na výstavbe mostných objektov. Ako v utorok informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), správnosť uloženia nosníkov kontrolujú geodeti, pričom nosníky na mostoch montujú vo výške najviac 40 metrov.
„Mostné polia majú dĺžku 40 metrov. Jeden nosník váži 72 ton, pričom celkovo ich je už na stavbe 54 kusov a vo výrobni ďalších 51,“ priblížila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Jeden nosník je zložený z troch častí vyrobených ako železobetónové prefabrikáty s dĺžkou zhruba 13 metrov. „Po dovezení na stavbu ich mostári uložia čelami k sebe a spoja ich predpínacími lanami do výsledného tvaru. Následne ich dvíhajú dvomi žeriavmi s nosnosťou 400 a 500 ton, pričom rýchlosť zdvihu je približne 10 metrov za minútu,“ dodala Žgravčáková.
Diaľničný obchvat Žiliny
Cestné a mostné objekty na tejto diaľničnej stavbe v dĺžke vyše 13,5 kilometra tvorí osem mostov, desať oporných múrov, dve protihlukové steny a jedna mimoúrovňová križovatka. Trasu dopĺňa dvojrúrový, 7,5-kilometrový tunel Višňové. Celkovo stavba úseku diaľnice zahŕňa 118 objektov.
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala spolu s úsekom D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (odovzdaný do prevádzky na začiatku roka 2021) vytvoria pre Žilinu plnohodnotný diaľničný obchvat.
V synergii s úsekom diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno bude podľa NDS zabezpečený odklon celej tranzitnej nákladnej dopravy mimo Žiliny v každom smere, čo prispeje k zníženiu environmentálnej záťaže v tomto meste. Motoristom tento obchvat usporí orientačne 15 až 23 minút jazdy.
Stavebné práce na dostavbe diaľničného úseku s tunelom Višňové trvajú viac než rok od mája 2021. Spoločnosť Skanska SK, a. s., je vedúcim členom Združenia Skanska – Višňové, ktoré sa zaviazalo dokončiť diaľnicu pôvodne takmer za 255 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) do konca roka 2023. Pre nevyhnutné opravné práce v tuneli po predošlom zhotoviteľovi sa lehota výstavby môže predĺžiť minimálne do septembra 2024 a zvýši sa aj zmluvná cena výstavby.