- aktualizované 14. mája 13:21
Na moste nad železničnou traťou na ceste I/18 v Poprade v noci praskol jeden z nosníkov. Vlaková doprava na železničnej trati v smere na Vydrník je z toho dôvodu od skorých ranných hodín prerušená. Upozorňuje na to národný dopravca na svojej internetovej stránke.
Časť mostnej konštrukcie totiž zasahuje do prechodového profilu oboch traťových koľají. Predpokladaný čas obnovenia dopravy zatiaľ podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) zatiaľ nie je známy. V úseku medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou premáva náhradná autobusová doprava.
Špeciálny žeriav
Most uzatvorili v plnom profile 29. apríla. Slovenská správa ciest (SSC) tam pre jeho zlý stav začala s inštaláciou podpier, práce mali byť ukončené do 19. mája.
„V nočných hodinách počas rekonštrukčných prác na moste na ceste I/18 v Poprade praskol jeden z nosníkov, ktoré zhotoviteľ práve z mosta odstraňoval, aby ich mohol nahradiť novými,“ konkretizovala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. Ako dodala, žiadna z častí mosta sa nezrútila, trať ani trakčné vedenie nie sú poškodené.

Cestujúci, pripravte sa na výluky. ZSSK upraví vedenie vlakov na trase Košice – Zvolen – Bratislava
„Na mieste sa už nachádza aj špeciálny žeriav dovezený z Poľska a projektant so statikom, aby zvolili najvhodnejší postup pri odstraňovaní poškodeného nosníka. Po jeho odstránení bude môcť byť doprava na trati obnovená,“ uviedla. Zatiaľ podľa nej nie je jasné, ako vzniknutá situácia ovplyvní avizované sprejazdnenie mosta. „Verejnosť táto udalosť neohrozila, keďže práce tam realizovali počas nočnej výluky na železničnej trati,“ informovala hovorkyňa.
Zmena v radení súprav rýchlikov
Ministerstvo zároveň vzhľadom na mimoriadnu udalosť upozorňuje na zmeny v radení súprav vlakov na linke Košice – Žilina – Bratislava. „Miestenky do expresov na tejto trase nemusia zodpovedať aktuálnemu radeniu vozňov. Nevyužité miestenky môžu cestujúci vrátiť v rámci reklamačného konania v ktorejkoľvek pokladnici alebo e-mailom na adrese reklamacie@slovakrail.sk,“ doplnila Poláčiková.
Most na konci mesta neďaleko nemocnice, ktorý vedie v smere na Spišskú Novú Ves, postavili v roku 1968, je dlhý viac ako 122 metrov. Dočasným podopretím, teda zasanovaním objektu mosta, chcela SSC zvýšiť jeho maximálnu zaťažiteľnosť, poslúžiť mal aj pre prejazd dopravnej obsluhy a staveniskovej prepravy mechanizmov stavby „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy“. Malo ísť o dočasné riešenie do obdobia samotnej rekonštrukcie mosta.
Podľa záverečnej správy z diagnostiky v roku 2022 zverejnenej vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie bol totiž z hľadiska stavebno-technického stavu zatriedený do stavu „VII“, čo zodpovedá havarijnému stavu. Slovenská správa ciest (SSC) si dala v roku 2023 v súvislosti so zámerom obnovy mosta vypracovať a dodať projektovú dokumentáciu na stavebné povolenie a ďalšie potrebné dokumenty.
Projekt počíta nielen s výstavbou nového mosta, ale aj rekonštrukciou cesty I/18 s dĺžkou asi 550 metrov a riešením jej odvodnenia. „Dočasným podopretím, zasanovaním objektu mosta, do času riadneho odstránenia havarijného stavebnotechnického stavu mostného objektu a priľahlých úsekov cesty, sa dosiahne zvýšenie maximálnej zaťažiteľnosti mosta z 8 ton na 46 ton,“ uviedla v minulosti pre agentúru SITA hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.