Návrh novely zákona o organizácii pracovného času v doprave, ktorý v utorok schválila vláda, má od 2. februára 2022 zjednotiť pravidlá vysielania vodičov v cestnej doprave v rámci Európskej únie. Hlavným cieľom je prevzatie európskej smernice z 15. júla 2020, ktorá upravuje pravidlá vo vzťahu k smerniciam pre vysielanie vodičov v cestnej doprave.
Zároveň sa zabezpečí vykonanie európskeho nariadenia z toho istého dátumu, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a čas denného a týždenného odpočinku, ako aj určovanie polohy cez tachografy.
Novelu uvedeného zákona pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR v spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR, pričom zároveň sa majú zmeniť aj zákony o inšpekcii práce a o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
Kabotážna preprava bude tiež vysielaním
Navrhovaná novela určí, že medzinárodná doprava v tranzite cez územie členského štátu nepredstavuje vysielanie, a zároveň určí, ktoré dopravné činnosti majú výnimku z pravidiel týkajúcich sa vysielania, a to najmä v súvislosti s bilaterálnymi prepravami medzi členskými štátmi Európskej únie.
Zmeny v mýtnom systéme navrhované ministerstvom je ČESMAD pripravený akceptovať, UNAS nie
Kabotážna preprava bude považovaná za vysielanie. Informácie a doklady k vysielaniu sa budú vymieňať prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou.
Vysielanie vodičov so špecifickými pravidlami
Pravidlá týkajúce sa administratívnych požiadaviek vysielania uvedené v predošlých európskych smerniciach nie sú podľa rezortu dopravy vhodné pre oblasť cestnej dopravy, ktorá sa vyznačuje vysokou mierou mobility.
Mnohé členské štáty zaviedli vnútroštátne opatrenia na uplatňovanie a dodržiavanie ustanovení o vysielaní pracovníkov v odvetví cestnej dopravy, ktoré viedli k právnej neistote, vysokej administratívnej záťaži, čo výrazným spôsobom znižuje konkurencieschopnosť prevádzkovateľov cestnej dopravy z iných členských štátov Európskej únie.
Na základe týchto poznatkov boli preto prijaté špecifické pravidlá týkajúce sa vysielania vodičov v európskej smernici z minulého roku.