Počet jazdených vozidiel dovážaných zo zahraničia rokmi rastie. Modely, ktoré nespĺňajú najmä emisné kvóty, sa tak dostávajú na slovenské cesty. Asociácia overovateľov vozidiel (AOV) poukazuje na nesystémové riešenia štátu a nízku motiváciu Slovákov kúpiť si novšie a ekologickejšie auto.
Namiesto jednorazových dotácii do elektromobility, ktoré pripravilo Ministerstvo hospodárstva SR v minulom roku či návrh mimoparlamentnej koalície PS/Spolu o zavádzaní ekologickej dane na staršie ročníky áut, by uvítali efektívne riešenia.
„Dane nie sú nikdy správne riešenie. Správnym riešením je naopak podpora ekologických projektov dotáciami,“ uviedol predseda AOV Jozef Knopp.
Po cestách jazdia vraky
Vek vozidiel jazdiacich po slovenských cestách dosiahol podľa štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) až 13,5 roka, horšie od nás sú na tom Poliaci (13,6 roka), Maďari (13,9) či Česi (14,5).
Naopak najmladší vozový park majú v Luxembursku (6,3 roka), Veľkej Británii (7,8) či Rakúsku (8,2).
S cieľom obnoviť vozový park a znížiť tak ich priemerný vek, ako aj uhlíkovú stopu by Knopp privítal opatrenie, akým je finančná podpora na kúpu elektromobilov alebo hybridov prípadne na zriadenie domácej alebo firemnej nabíjacej stanice.
Emisné kvóty poženú ceny áut nahor
Ďalšou možnosťou je finančná injekcia od štátu na inštaláciu fotovoltických panelov pre domácnosti a spoločnosti. Predseda AOV sa taktiež domnieva, že motivujúcim faktorom by bolo aj parkovanie zadarmo či nulová cestná daň pre elektromobily.
Vyššie dane na staré vraky
Knopp zdôraznil, že veľkým problémom sú najmä dovážané jazdenky zo západnej Európy. Sú staré a v hroznom stave. Myslí si však, že aj v prípade zavedenia ekologickej dane by Slováci takéto autá neprestali kupovať.
„Už teraz ľudia platia tzv. registračný poplatok, ktorý je vlastne daňou za vozidlo,“ odôvodňuje Knopp. Dodal však, že tento poplatok je zle nastavený a naopak podporuje kúpu starých vozidiel.
„Čim staršie vozidlo, tým nižší poplatok. Zároveň je výška poplatku nastavená aj podľa výkonu vozidla,“ poukazuje Knopp na chyby v systéme.
Potrebujeme efektívne riešenia
Súčasné nastavenie poplatku sa absolútne vylučuje s minimálne so snahou členských štátov EÚ o postupné znižovanie emisií z dopravy a zvyšovaním kvality ovzdušia najmä v mestách, kde je koncentrácia vozidiel najväčšia.
„Našim návrhom by bolo odstránenie koeficientu za vek vozidla a nastavenie poplatku na dva základné parametre. Spotreba a množstvo emisií (euro normy). Čím nižšia spotreba a emisie tým nižší poplatok,“ uviedol Knopp.
Slovensko ostáva svetovým lídrom vo výrobe áut, automobilky však bijú na poplach (foto)
Predstavu ilustroval na modelovej situácii, keď za elektromobil by bol vymeraný nulový poplatok a veľké SUV s priemernou spotrebou 15 litrov paliva na 100 km a veľkými emisiami by bolo spoplatnené maximálnym poplatkom.
„Takýmto spôsobom by sme motivovali ľudí, aby kupovali menšie autá s menšou spotrebou a menšími emisiami, a zároveň novšie vozidlá, keďže staré majú v drvivej väčšine vyššiu spotrebu a emisie,“ vysvetľuje Knopp.
PS/Spolu chce cez novú daň podkúriť majiteľom starších áut
Zavádzanie ekodane označil za nie veľmi šťastné riešenie, ktoré by sa najviac dotklo menej solventného obyvateľstva. „Štát by mal zdaňovať viac bohatých, ako chudobných. A nie naopak,“ uzavrel predseda AOV.