Ostrá prevádzka Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) sa začne v januári 2024. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dohodne presný termín s jej poskytovateľmi v nasledujúcich mesiacoch.
Mnohé výhody
Medzinárodní prevádzkovatelia vyberajú mýto od dopravcov naprieč viacerými krajinami, pričom na trhu sa tým zabezpečí efektívnejšie konkurenčné prostredie, lacnejšie služby, na ktorých šetrí štát a získava dopravca. NDS o tom informovala v piatok s tým, že výhodou EETS je to, že dopravcovia pri ceste do zahraničia nemusia zastavovať na štátnych hraniciach, zapínať a vypínať palubné jednotky. Tie budú môcť využívať vo všetkých európskych krajinách, v ktorých poskytovateľ služby pôsobí.
ČESMAD Slovakia varuje pred zvýšením mýta, značne to ovplyvní rast cien za dopravu
V súčasnosti sa akreditačného procesu zúčastňujú štyria etablovaní poskytovatelia, ktorí podľa diaľničiarov majú bohaté skúsenosti v európskom mýtnom systéme.
„Provideri prišli pripravení aj preto, že sme jedna z posledných krajín, čo zavádza EETS. Na druhej strane, sme ako prví na svete, ktorí testovanie nerobia rádovo v rokoch, ale v týždňoch,“ uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku IT a spoplatnenia NDS Jaroslav Ivanco.
Jeden termín
Taliansky Telepass skončil fázu akceptácie komplexných skúšok procesov a ide do fázy pilotnej prevádzky. Nemecký Toll4Europe a český Eurowag postupujú do fázy individuálnych skúšok a český ITIS má testovanie už ukončené. Dôležité podľa NDS je, že všetci poskytovatelia dostanú pokyn na poskytovanie služby EETS naraz v jeden termín.
Národná diaľničná spoločnosť začína s údržbou tunela Prešov, uzavretý bude v troch termínoch
„Je to preto, aby mali všetci férovú šancu a v prípade potreby zmeny obchodných a procesných požiadaviek mohli reagovať pre všetkých rovnako. Aby nikto nebol znevýhodnený, prípadne neoprávnene zvýhodnený a dostatočne mohli saturovať trh počtom OBE,“ uistil dopravcov na najväčšej dopravnej konferencii Cestná doprava 2023 Ivanco.
Ak dopravcovia využijú EETS, nebudú potrebovať palubné jednotky spoločnosti SkyToll. Tie budú môcť využívať do konca roku 2024. Následne budú odpojené post-paidové služby s následným platením mýta na faktúru aj pre-paidové služby s predplateným mýtom. Na Slovensko, ako do prvej krajiny, príde služby EETS v oboch režimoch. Tí dopravcovia, ktorí by neprechádzali v prípade platby mýta na post-paidovú službu, čiže fakturačný proces, môžu stále zostať v režime predplateného mýta a nemusia byť viazaní na terajšieho poskytovateľa mýtnych služieb.
Viaceré zmeny
„Dnes vidíme termín zberu SkyToll jednotiek na jún 2024,“ očakáva Ivanco.
NDS pripomína, že európska smernica Eurovignette vstúpi do platnosti v marci 2024 a zabezpečí ekologickú jazdu. Dopravcovia by mali dostať adekvátny čas na samotnú implementáciu a takisto je potrebné nastaviť špecifický výpočet sadzby mýta.
Nikto nie je dokonalý, zastal sa Lančarič diaľničiarov a neuzavretý tender neohrozí zníženie nákladov na výber mýta
„V tomto bude nápomocná služba EETS a systém EUCARIS (Európsky informačný systém pre autá a vodičské preukazy). Smernica prinesie viacero zmien, najdôležitejšou bude zmena jednozložkového mýta na trojzložkové,“ priblížila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Ako dodala, v sadzbe mýta bude okrem aktuálneho poplatku za využívanie ciest zohľadnený aj poplatok za znečisťovanie prostredia a smernica umožní aj zavedenie zložky sadzby emisií CO2.