Elektronický výber mýta pre motorové vozidlá nad 3,5 tony pokračuje od začiatku roka 2023 pre cestných dopravcov bez zmeny tak ako doteraz. Službu zabezpečuje pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., (NDS) stále spoločnosť SkyToll, a. s., a podľa predĺženia zmluvy z roku 2009 ju bude poskytovať minimálne do konca tohto roka, ak nie dlhšie.
Nový mýtny systém
Pôvodne mal tento kontrakt uplynúť koncom roka 2022 a od 1. januára mal podľa plánov diaľničiarov a ministerstva dopravy fungovať nový mýtny systém s výhodnejšími podmienkami v réžii štátu.
Dôležitý je funkčný mýtny systém, tvrdí šéf dopravného inštitútu. Štát za predĺženie zmluvy so SkyTollom zaplatí menej
NDS ani po viac ako dvoch rokoch od vyhlásenia neuzavrela tender na vybudovanie nového národného mýtneho systému a poskytovanie technickej podpory, pričom jeho zavedenie môže trvať približne rok. Mešká aj s vyhlásením súvisiacej novej súťaže na poskytovanie mýtnych služieb.
Registrovanie dopravcov
Dodatok k zmluve o výbere mýta umožňuje opakovane predlžovať poskytovanie služby o dvanásť mesiacov až do konca roka 2027. NDS má po dohode so SkyToll-om uhradiť za službu výberu mýta v roku 2023, po úprave cenovej ponuky základnej ročnej ceny služby, vyše 63 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), menej zhruba o 40 miliónov eur ako mala.
Európske mýto na Slovensku môže ako prvý poskytovať Telepass, záujemcov je však viac a ich provízie budú nižšie
Diaľničiari plánujú, že súčasný mýtny systém ešte bude dobiehať a vypínať sa postupne v priebehu tohto roku. Terajší výberca mýta by mal službu naplno poskytovať do konca júna, od júla má zaniknúť možnosť vydávania nových palubných jednotiek od SkyToll-u a registrovanie nových dopravcov.
Taliansky Telepass
Dopravcovia, ktorí od tejto spoločnosti palubnú jednotku už majú, ju môžu naďalej využívať na odvádzanie mýta až do konca roka 2023. Od roku 2024 by mala poskytovať službu národného poskytovateľa mýtnych služieb na Slovensku nová spoločnosť, ktorá vzíde z verejnej súťaže. Ak bude dovtedy nový domáci mýtny systém pripravený.
SkyTollu bola vyplatená viac ako miliarda eur, za takú sumu by mal prevádzkovať mýto za symbolické euro, kritizuje KDH
NDS ešte vlani avizovala, že Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) ako doplnok k národnému systému bude pre cestných dopravcov dostupná, ale nie povinná, koncom roka.2022.
V závere minulého roka uzavrela s prvým nádejným poskytovateľom tejto služby, talianskou spoločnosťou Telepass, S.p.A., zatiaľ iba zmluvu o budúcej zmluve o poskytovaní EETS. Príprava pred zavedením európskeho mýta tak môže trvať predbežne mesiace.
Provízia bude nižšia
Príchod poskytovateľov EETS a možný prevod kontrolného systému služby výberu mýta do vlastníctva štátu podľa NDS môžu prispieť k ďalšiemu znižovaniu podielu nákladov na výnosoch z mýta. Náklady na prevádzku mýta v roku 2020 boli zhruba 50 percent z výnosov a po prijatí opatrení klesli zatiaľ zhruba na 38 percent.
Autodopravcovia vyzývajú NDS, aby sa SkyToll-om nenechala vydierať. Výška mýta na budúci rok je neakceptovateľná, tvrdia
Zámerom je, aby sa podiel nákladov na mýtny systém postupne znížil pod 20 percent už v roku 2023. Poskytovatelia EETS majú vyberať mýto pre štát za výrazne výhodnejších podmienok, ako to fungovalo doteraz, keďže ich provízia bude nižšia.
Prínosom EETS bude podľa NDS aj zvýšenie konkurencie vo fungovaní mýta, čo by malo motivovať týchto poskytovateľov k zlepšovaniu svojich služieb.