Novela prevezme európsku smernicu o technických požiadavkách na lode vnútrozemskej plavby. Cieľom je zosúladiť pravidlá Európskej únie v oblasti technickej spôsobilosti plavidiel.
Prezident SR Andrej Kiska podpísal novelu zákona o vnútrozemskej plavbe, ktorá preberá smernicu Európskeho parlamentu (EP) a Rady (Európskej únie) zo septembra 2016 o technických požiadavkách na lode vnútrozemskej plavby. Cieľom je dosiahnuť súlad s právom Európskej únie v oblasti technickej spôsobilosti plavidiel vnútrozemskej plavby. Novela nadobudne účinnosť 2. januára 2019.
Novela zákona o vnútrozemskej plavbe z roku 2000 rieši aj vykonanie nariadenia Európskej komisie z januára 2017 o postupoch na identifikáciu plavidiel podľa nariadenia EP a Rady o rekreačných plavidlách a vodných skútroch. Dopravný úrad tak bude prideľovať jedinečný kód výrobcu a bude hlavným kontaktným miestom pre prideľovanie a správu kódov výrobcu v SR. Dopravný úrad bude zároveň rozhodovať o povolení na prevádzku prístaviska, prekladiska, výväziska, resp. kotviska na sledovaných vodných cestách na žiadosť ich prevádzkovateľa, čo doteraz nebolo upravené.
Technická prehliadka malého plavidla
Spresňujú sa časti zákona o odbornej spôsobilosti dopravcu vo vodnej doprave a o vydávaní licencií na vykonávanie verejnej vodnej dopravy. Technickú prehliadku malého plavidla bude môcť vykonať poverená osoba Dopravného úradu, podobne ako pri tzv. veľkých plavidlách. Úprava sa týka aj lodných listín, zriadenia požičovne plavidiel, odstraňovania plavidiel z vodnej cesty a prístavu, priestupkov a správnych deliktov, vrátane sadzobníka správnych poplatkov. Dopravný úrad už nebude riešiť odstraňovanie plavidiel z vodných ciest a prístavov, bude to v kompetencii prevádzkovateľov prístavov.
Horné sadzby pokút sa zvýšia
Odbremenenie krátkodobých nájmov do dvanásť mesiacov od administratívnej záťaže podľa novely zákona umožní štátnej spoločnosti Verejné prístavy, a. s., zvýšiť príjmy z prenájmu pozemkov a nebytových priestorov zaradených ako prioritný investičný majetok. Horná hranica sadzieb pokút za rôzne priestupky sa zvýši zo 165 na 300 eur a z 330 na 600 eur, pričom v druhom prípade zostáva v platnosti aj zákaz činnosti do jedného roka. Ministerstvo dopravy tvrdí, že v súčasnosti je horná úroveň sankcie neprimerane nízka a neplní efektívne svoje funkcie – prevenciu a represiu.
Dopravný úrad bude môcť uložiť prevádzkovateľovi plavidla pokutu tisíc až desaťtisíc eur, ak do troch rokov od uloženia sankcie opakovane spácha správny delikt v prípade, že plavidlo stojí na vode alebo v prístave bez rozhodnutia Dopravného úradu o povolení státia. Stáva sa totiž, že prevádzkovateľ takého plavidla zaplatí pokutu, ale nevykoná nápravu.