Prezidentka SR Zuzana Čaputová znova nepodpísala novelu o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.
Nezohľadnili výhrady
Spravila tak aj po opätovnom schválení zákona parlamentom, ktorý nezohľadnil jej výhrady k novele a 2. mája ju schválil v pôvodnej podobe s tým, že jej účinnosť posunul na 1. júna.
Novelu pripravilo Ministerstvo dopravy SR, v parlamente ju odôvodňoval poslanec Miloš Svrček (Sme rodina). Zámerom novely je zrýchliť zdĺhavú prípravu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.
Novela upravuje napríklad pravidlá pri vypracovaní jednej zo štúdií uskutočniteľnosti, ktorá sa po novom bude pripravovať až po územnom konaní, čo má ušetriť osemnásť mesiacov.
Poslanci prelomili veto prezidentky a opäť podporili zmeny v príprave výstavby diaľnic a rýchlostných ciest
Pôvodne na urýchliť prípravu
Hlava štátu mala pri vrátení novely vážne pochybnosti, či sa schválený zákon nedostáva do rozporu s ústavnými pravidlami rozpočtovej zodpovednosti, konkrétne s princípom efektívnosti vynakladania verejných rozpočtových prostriedkov.
Schválené sporné zmeny v zákone o diaľniciach kritizovali aj Útvar hodnoty za peniaze, Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, Klub ekonomických analytikov, viacerí ekonómovia aj mimovládne organizácie.
Novela mala pôvodne urýchliť prípravu prioritných úsekov diaľnic D1 Turany – Hubová a Bidovce – hranica s Ukrajinou, D3 na Kysuciach a rýchlostnej cesty R4 od Prešova po hranice s Poľskom. Pri pôvodnom hlasovaní koncom marca k ním poslanci pridali aj plánované celé trasy R2, R3 a R6.