Problém s nedostatkom pracovníkov na železniciach prehĺbili odchody aj do predčasného starobného dôchodku

Nedostatok pracovníkov štátneho operátora železničnej infraštruktúry sa prehlbuje najmä pre nízku konkurencieschopnosť v mzdovej oblasti.
Vlaky
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) riešia problém chýbajúcich zamestnancov dlhodobo. Potvrdili to pre agentúru SITA, pričom situácia sa výrazne skomplikovala na konci minulého roka odchodmi do starobných a predčasných starobných dôchodkov, najmä predčasného starobného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch.

Nízka konkurencia schopnosť

„Napriek tomu, že vyvíjame náborové aktivity, sme v roku 2023 evidovali 1 575 skončení pracovného pomeru, z toho 1 024 boli odchody do dôchodku a prijatí bolo len 952,” upozornila v piatok hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.

Nedostatok pracovníkov štátneho operátora železničnej infraštruktúry sa prehlbuje najmä pre nízku konkurencieschopnosť v mzdovej oblasti.

Prevádzku hlavne v Bratislavskom a Trnavskom kraji zabezpečujú železničiari aj nariaďovaním nadčasovej práce zamestnancom v rozsahu 150 hodín.

Intenzívne rokovanie

„Po jej dočerpaní budeme zamestnancom navrhovať výkon práce nadčas s ich súhlasom a, samozrejme, zintenzívnime náborovú činnosť. Treba však povedať, že získanie nového zamestnanca do prevádzky je podmienené získaním odbornej, zdravotnej a psychickej spôsobilosti,” uviedla Vladimíra Bahýlová. Napríklad pri pozícii výpravca trvá celý proces takmer rok.

ŽSR intenzívne rokujú s ministerstvom financií a najmä s ministerstvom dopravy o podpore investícií a modernizácie, chcú tak nahradiť chýbajúcich zamestnancov modernými technickými riešeniami. Minister dopravy Jozef Ráž osobne žiadal ministra financií Ladislava Kamenického vlani v decembri na tripartite pred schválením rozpočtu o dofinancovanie miezd zamestnancov práve z dôvodu stabilizácie exponovaných činností.

„Nových zamestnancov získavame zapojením sa do systému duálneho vzdelávania, štipendijného programu a zapájaním sa do náboru v spolupráci s úradmi práce. Oslovili sme aj detské domovy, avšak zatiaľ sme bez reakcií,” priblížila Vladimíra Bahýlová.

Výrazné meškanie na západnom Slovensku

Podnik poskytuje aj financie na udržanie zamestnanosti, a to na bývanie a ubytovanie, ako aj stabilizačný príspevok, prostriedky pre nových zamestnancov, či náborový príspevok a príspevok za získanie nového zamestnanca.

Odborová asociácia výpravcov a dispečerov (OAVD) vo štvrtok informovala, že pre nedostatok zamestnancov hrozí v najbližších dňoch v železničnej doprave na západnom Slovensku výrazne meškanie. Matej Ferencei z uvedenej asociácie uviedol, že v západoslovenskom regióne aktuálne chýba takmer 500 zamestnancov na riadení a zabezpečení železničnej prevádzky.

„Situácia je skutočne kritická. Prvý nedostatok zamestnancov sa už prejavil tento týždeň, kedy bol obmedzený počet zamestnacov v nočnej zmene na Hlavnej stanici v Bratislave,” podotkol Ferencei. Na trati z Kútov cez Gbely a Holíč do Skalice je podľa odborárov situácia ešte horšia, nakoľko tam už vlaky nejazdia a sú nahradené autobusmi.

Nevyhovujúce pracovné podmienky

Táto situácia vážne komplikuje dopravu tisíckam cestujúcich, ktorí železničnú dopravu denne využívajú. Dôvodom nedostatku zamestnancov na železniciach sú podľa OAVD nevyhovujúce pracovné podmienky a nízke mzdy.

„Reálne hrozí, že od polovice roka bude na západnom Slovensku železničná doprava výrazne obmedzená alebo zastavená. Najohrozenejšia je Bratislava, Trnava a Záhorie,” upozornil Ferencei. V prípade, ak kompetentní situáciu budú naďalej ignorovať, takéto obmedzenia podľa neho čakajú aj ďalšie oblasti Slovenska.

Viac k osobe: Jozef RážLadislav Kamenický
Firmy a inštitúcie: MF Ministerstvo financií SRMinisterstvo dopravyOdborová asociácia výpravcov a dispečerovŽeleznice Slovenskej republiky (ŽSR)

Odporúčané