Prechod bratislavského letiska do správy investora sa omešká

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Letisko M. R. Štefánika
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave. Foto: archívne, SITA/Diana Černáková.

Slovenská vláda ešte v decembri minulého roka odsúhlasila program, v rámci ktorého sa už v tomto období malo vyhlásiť verejné obstarávanie na koncesionára Letiska M.R.Štefánika. Od súkromného investora, ktorý získa zmluvu na 30 rokov, bude Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV SR) požadovať obnovu súčasnej infraštruktúry, zvýšenie kvality ponúkaných služieb, ako aj minimalizáciu dlhu Bratislavského letiska (BTS).

Ako portál Nasadoprava.sk informovala hovorkyňa MDV SR Karolína Ducká, v súčasnosti ešte prebieha aktualizácia dokumentácie potrebnej na vypracovanie materiálu na rokovanie vlády SR.

„Tá musí byť v súlade s platnými predpismi k vyhláseniu výberu koncesionára pre BTS,“ uviedla hovorkyňa. Podľa časového harmonogramu, ktorý je uvedený v Návrhu projektu verejno-súkromného partnerstva: Výber koncesionára pre prevádzku, údržbu a rozvoj Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a. s., (BTS), schválenom vládou 19.12.2018, je proces už teraz v omeškaní.

Investor má posilniť pozíciu BTS v regióne

Pôvodne sa rátalo s tým, že už v priebehu júla dôjde k výzve na účasti k súťažnému dialógu. „Predmetný materiál bude v súlade s uznesením vlády predložený na rokovanie vlády do konca roka 2019,“ reagovala Ducká na otázku, kedy by sa mohlo spustiť verejné obstarávanie na budúceho koncesionára.

Cieľom projektu verejno-súkromného partnerstva formou udelenia koncesie je zabezpečenie dlhodobého udržateľného rozvoja a konkurencieschopnosti Bratislavského letiska, ako aj zlepšenie a obnova jeho infraštruktúry.

Letisko M. R. Štefánika v Bratislava
Letisko M. R. Štefánika v Bratislava

Rezort taktiež očakáva skvalitnenie letiskových služieb, upevnenie pozície BTS v regióne Európy rozšírením ponuky letov a destinácií.

Ďalším zámerom MDV SR je znížiť súčasnú zadĺženosť BTS, ktorá vznikla v dôsledku investícií do nového terminálu a vytvorenie priestoru pre ďalšie investície s využitím predpokladanej vyššej finančnej výkonnosti strategického partnera prostredníctvom vyšších finančných príspevkov do štátneho rozpočtu.

Koncesia ako jediné vhodné riešenie

Na základe výsledkov štúdie uskutočniteľnosti je podpísanie koncesnej zmluvy najvhodnejším riešením. Minimalizuje riziká súvisiace s vlastníctvom ako aj prevádzkou BTS, pričom letisko aj naďalej zostáva vo vlastníctve štátu.

„Pre spresnenie, zákon o štátnej pomoci nedovoľuje poskytnutie investičnej pomoci zo strany štátu, čo znamená, že pri súčasnej legislatíve Ministerstvo dopravy a výstavby SR ako 100% akcionár letiska nemá mechanizmus, ako zabezpečiť nasledujúci rozvoj letiska,“ informovala hovorkyňa rezortu.

Rezort dopravy chce posilniť pozíciu bratislavského letiska v regióne
Rezort dopravy chce posilniť pozíciu bratislavského letiska v regióne Foto: SITA/Michal Burza

Jednou z podmienok určených rezortom dopravy je, že BTS ostane vlastníkom hlavnej infraštruktúry vrátane pozemkov a prioritného infraštruktúrneho majetku, vzletových či pristávacích dráh, ale aj budovy terminálu.

Koncesionár má posilniť konkurencieschopnosť

„Letisko M. R. Štefánika v Bratislave je v rovnakej spádovej oblasti ako Letisko Viedeň, ktoré je však 10-krát väčšie. Ako sme už uviedli, konkurenciu v regióne môže priniesť strategický investor s jasným biznis modelom rozvoja letiska a potrebnými investíciami,“ dodala Ducká.

Letisko Viedeň Schwechat
Letisko Viedeň Schwechat Foto: ilustračné, pixabay.com

Ministerstvo nepredpokladá, že k výstavbe dôjde hneď po udelení koncesie, ale postupne, v priebehu 30 rokov trvania zmluvy. Súčasný manažment odhaduje, že sa preinvestuje minimálne 204 miliónov eur počas tohto obdobia.

Zmluva sa uzavrie na 30 rokov

Projektované obdobie trvania koncesie a prevádzkovania letiska investorom je nastavené na roky 2021 až 2050. Koncesná zmluva by sa mala podpísať v júni 2020, kedy by mal rezort zinkasovať aj vstupný poplatok od víťaza verejného obstarávania vo výške 5 miliónov eur.

Následne bude ministerstvo od roku 2020 účtovať koncesionárovi 1.306.000 eur ročne, ako poplatok za užívanie koncesného majetku počas celého trvania zmluvy.

Záujem o letisko narastá

Podľa informácií Bratislavského letiska, bol prvý polrok tohto roka veľmi úspešný. Letisko M. R. Štefánika vybavilo počas 6 mesiacov na prílete a odlete celkom 944 752 cestujúcich.

Je to o 5 percent viac ako v rovnakom období vlani, kedy bolo vybavených 901-tisíc cestujúcich. Zároveň je to druhý najvyšší počet cestujúcich v prvom polroku v celej histórii letiska. V tomto období sa uskutočnilo 13 089 letov.

V uplynulom roku spolu na prílete aj odlete vybavilo bratislavské letisko celkom 2 292 712 pasažierov, čo predstavuje 18-percentný nárast oproti roku 2017.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Karolína Ducká