- aktualizované 25. augusta, 12:56
Zavedenie celoštátneho ročného predplatného cestovného lístka CeloSlovák vo verejnej osobnej doprave navrhuje Progresívne Slovensko.
Sociálne aj klimatické opatrenie
Podľa predsedu hnutia Michala Šimečku ľuďom umožní za veľmi výhodnú cenu využívať všetky formy hromadnej dopravy na celom Slovensku. Okrem vlakov by sa malo dať s jedným lístkom cestovať aj mestskou hromadnou dopravou a regionálnymi autobusmi.
Kišš: Ak parlament pri zákone o výstavbe diaľnic prelomí veto prezidentky, ohrozené sú miliardy eur
„Je to sociálne a zároveň aj klimatické opatrenie. Ušetrí to ľuďom peniaze, odľahčí cesty a pomôže nášmu zdraviu aj prírode,“ povedal v piatok na tlačovej besede Šimečka.
V Rakúsku ho využíva vyše 260-tisíc občanov
Ako podotkol, podobné opatrenie už funguje v Rakúsku. Takýto lístok tam zaviedli v roku 2021 a využíva ho viac ako 260-tisíc cestujúcich.
„Je to symbolické opatrenie, aby bola verejná doprava funkčná, dobre prepojená a bola pre každého výhodnou alternatívou cestovania. Okrem toho potrebujeme zásadne investovať do železničnej infraštruktúry,“ uviedol Šimečka. Za potrebnú tiež označil dopravnú integráciu v krajoch aj na celom Slovensku, ako aj reformu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Slovensko je takmer na chvoste Európy v hodnotení verejnej dopravy, Bratislava je medzi metropolami piata najlepšia
Progresívci chcú verejnú dopravu zatraktívniť aj ďalšími opatreniami. Odborník hnutia na dopravu Martin Pekár priblížil, že pre fungujúcu železničnú dopravu treba zlepšiť ponuku.
Odstránenie meškania a zlepšenie tratí
„Znamená to viac vlakov, ktoré budú jazdiť častejšie a najmä načas, odstrániť meškania a zlepšiť stav tratí. Takmer 40 % koľajníc je v nevyhovujúcom stave,“ priblížil. Podľa neho je potrebná dlhodobá vízia modernizácie a rozvoja železníc, elektrifikácia a modernizácia tratí na vyššiu rýchlosť či zvýšenie kapacity preťažených tratí. Hnutie chce podporiť národného vlakového dopravcu v liberalizácii, aby obstál v konkurencii.
„Preskúmame možnosti pripojenia do systému vysokorýchlostných tratí hlavne Viedeň – Budapešť cez Bratislavu a Varšava – Budapešť cez Košice,“ dodal Pekár.
Ekonomický expert Progresívneho Slovenska Štefan Kišš upozornil, že do železníc Slovensko investuje v porovnaní s okolitými krajinami výrazne menej.
„Železničná doprava je naša priorita. Preto potrebujeme zvýšiť financovanie zo strany štátu aj príjmy vďaka viac prepraveným ľuďom aj tovarom a zabezpečiť finančnú stabilitu,“ poznamenal. Dodal, že lepšiu hodnotu za peniaze možno dosiahnuť efektívnou priorizáciou investičných projektov, čiže realizáciou najprv najviac prínosných projektov.