Bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika prestane koncom marca slúžiť ako parkovisko pre odstavené lietadlá rakúskych aerolínií.
Počas pandémie tam rakúsky národný dopravca Austrian Airlines odstavil svoje nepotrebné stroje. Zo svojho auta ich môžu stále pozorovať motoristi jazdiaci po bratislavskom diaľničnom obchvate.
Rekordný prepad cestujúcich na letisku v Bratislave. Koronakríza ho vrátila o dve desaťročia späť
„So začínajúcou letnou sezónou plánujeme naše lietadlá presunúť naspäť do Viedne, nakoľko predpokladáme zvýšený dopyt po komerčných letoch,“ povedal pre portál NašaDoprava.sk hovorca Austrian Airlines Leonhard Steinmann.
Zároveň potvrdil, že lietať z našej metropoly neplánujú. Zdôvodnil to blízkosťou a dostupnosťou viedenského letiska Schwechat.
Airbus áno, Boeing nie
Austrian Airlines odstavili na hlavnej pristávacej dráhe bratislavského letiska najmä lietadlá typu Dash a Airbus 320. Dôvodom bolo aj to, že majú na Slovensku certifikovaný opravárenský podnik Austrian Technik Bratislava (ATB).
„Nakoľko nám spoločnosť ATB vykonáva servis, pravdepodobne bude vždy nejaké naše lietadlo v Bratislave. Nie je iné miesto na Slovensku, kde vieme parkovať a zároveň opravovať naše stroje,“ dodáva Steinmann.
Lety do Británie a Írska zo Slovenska sa výrazne obmedzia, aerolínie prerušujú pravidelné linky okrem jednej
Prítomnosť nielen bielo-červených lietadiel potvrdzuje aj samotné Letisko M. R. Štefánika. Ako uviedla jeho hovorkyňa Veronika Ševčíková, na odstavnej ploche a dráhe 04 bolo koncom januára odparkovaných desať lietadiel typu Dash 8 Q400, osem lietadiel typu A320 a jedno lietadlo Fokker70.
Boeingy rakúskych aerolínií sa na Slovensku počas pandémie neobjavili. „Ich najväčšie lietadlá Boeing 777-200 u nás odstavené nikdy neboli,“ potvrdila pre portál NašaDoprava.sk Ševčíková.
Parkovné pomáha
V parkovaní uzemnených lietadiel na letiskových plochách nevidí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej problém. Tvrdí, že bratislavské letisko funguje v extrémne konkurenčnom prostredí a chýbajú mu najmä charterové lety počas dovolenkovej sezóny.
Letecká doprava je zároveň podľa analytika voči ostatným typom dopravy v nevýhode. „V budúcnosti neočakávam návrat na čísla prepravených osôb z obdobia pred pandémiou. Preto aj parkovanie je spôsob, ako zabezpečiť príjmy letiska,“ konštatuje Matej.
Koľko za parkové bratislavské letisko v minulom roku utŕžilo jeho hovorkyňa nespresnila, nakoľko spoločnosť ešte nemá uzatvorené hospodárske výsledky.
Spojenie so Schwechatom
Pandemické obdobie by mohlo bratislavské letisko využiť na investície. Zdroje by sa podľa Mateja našli v pripravovanom Pláne obnovy. Dokonca sa vracia k myšlienke spoločného podniku s viedenským Schwechatom.
Hovorí, že pri tomto modeli by sa z Viedne lietalo mimo Európu a v Bratislave by cestujúci využívali spojenia v rámci kontinentu. „Vyžadovalo by si to investíciu do prepojenia spomínaných letísk železnicou, čo by znamenalo dobudovanie trate z Vajnor na letisko,“ vysvetľuje Matej.
Počet cestujúcich Letiska Viedeň sa prepadol o vyše 75 percent, výrazné zlepšenie očakávajú až po lete
V prípade úspechu spoločného podniku by letiská v Bratislave a Viedni boli prepojené priamymi vlakovými spojeniami. Naše najväčšie letisko by sa tak tiež vyhlo predlžovaniu letiskových dráh.
„Stačilo by len opraviť súčasné dráhy, ktorých dĺžka postačuje pre menšie lietadlá lietajúce na menšie vzdialenosti,“ zdôvodňuje Matej. Takýto projekt by si však vyžiadal rokovania s inými leteckými spoločnosťami, keďže Austrian Airlines s letmi z Bratislavy nepočítajú.