Rekonštrukcia železničného uzla je pre žilinský región popri diaľničnom tuneli Višňové a prebiehajúcej výstavbe diaľnice D3 tretím významným projektom. Po štvrtkovom podpise zmluvy na rekonštrukciu železničného uzla Žilina to vyhlásil minister dopravy Andrej Doležal.
Dopravné srdce slovenskej infraštruktúry
Jeden z najväčších investičných projektov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) bude stáť takmer 324 miliónov eur bez DPH a jeho realizáciu zabezpečí Združenie Pod Dubňom na čele s bratislavskou spoločnosťou Strabag.
Štátne železnice nalejú stovky miliónov do železničného uzla Žilina, obnovia nástupištia a pribudnú aj podchody
„Celé desaťročia boli železnice na Slovensku investične zanedbávané. Ak však chceme ľudí presvedčiť, aby presadli z áut do vlakov, musíme investovať. Dnes sa nám núka jedinečná príležitosť zmeniť stav železníc aj vďaka Fondu obnovy,“ povedal Doležal.
Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila považuje žilinský uzol za jedno z dopravných sŕdc železničnej infraštruktúry na Slovensku. „Táto zmluva otvára nový priestor pre veľkú modernizáciu infraštruktúry v Žiline, ktorá je nielen cestnou križovatkou, ale aj križovatkou dvoch významných železničných koridorov. Preto je mimoriadne dôležité, že začneme s komplexnou rekonštrukciou tohto významného uzla, ktorým sa aj zavŕšia práce na zrýchľovaní tratí v koridore od Bratislavy do Žiliny,“ uviedol Havrila.
Práce potrvajú dva roky
Ako ďalej Havrila poznamenal, stavebné práce by mali trvať 48 mesiacov, pričom stavenisko plánujú dodávateľovi odovzdať na rozhraní novembra a decembra. Stavba má dĺžku 14 kilometrov v smere z východu na západ a 2,3 kilometra v smere zo severu na juh.
Palčák: Vlaky na trati Bratislava - Žilina by na niektorých úsekoch mohli jazdiť aj vyššou rýchlosťou (rozhovor)
Projekt dostavby zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej infraštruktúry v uzle Žilina má dve sekcie. Prvá z nich v smere zo Žiliny do Varína bude financovaná zo štátneho rozpočtu s využitím európskych financií z Nástroja na prepájanie Európy.
Druhú sekciu budú železničiari financovať z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a mienia sa tiež uchádzať o peniaze z Operačného programu Slovensko v rámci programového obdobia 2021 – 2027.