Do nízkoemisných zón v bratislavskej mestskej časti Staré Mesto budú mať povolený vstup rezidenti, motoristi s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP) aj podnikatelia vďaka udelenej výnimke.
Pre ostatných motoristov bude zriadenie nízkoemisnej zóny znamenať zákaz vjazdu i prejazdu motorového vozidla, ktoré nespĺňa emisné štandardy zakotvené v zákone.
Špecifická situácia v Bratislave
Ako uviedol hovorca Starého Mesta Matej Števove, nízkoemisné zóny chce Staré Mesto zriadiť predovšetkým v obytných zónach. Cieľom zavedenia takejto zóny je pomôcť zlepšiť kvalitu ovzdušia v danom území.
Základom je obmedziť vjazd do zón vozidlám, ktorých prevádzkou vznikajú vysoké emisie. Takúto možnosť mali všetky obce na Slovensku už od roku 2016, v Bratislave však bola situácia špecifická, pretože mesto sa skladá zo 17 mestských častí.
Obcházkové trasy a projekt organizácie dopravy
Z iniciatívy starostky Starého Mesta Zuzany Aufrichtovej zmenili poslanci mestského zastupiteľstva štatút hlavného mesta tak, aby tieto kompetencie prešli z hlavného mesta na jednotlivé mestské časti Bratislavy.
„Stáť v zápchach, hodiny hľadať parkovacie miesto či iné negatívne sprievodné javy individuálnej dopravy neprospievajú kvalite života v mestách a preto sú úvahy o redukcii automobilov na mieste,“ uviedla Aufrichtová.
Predtým ako vyčlenia miesta pre vznik nízkoemisných zón, plánujú urobiť štúdiu územia, naplánovať obchádzkové trasy a následne vytvoriť projekt organizácie dopravy.
Aktuálne je Staré Mesto v štádiu prípravy vstupných dát. Podľa slov Mateja Števove je zriadenie nízkoemisných zón vhodné na cestách tretej a štvrtej triedy, pričom cesty prvej a druhej triedy by mali slúžiť ako obchádzka týchto zón.