Výskumný ústav dopravný má pre ministerstvo dopravy pripraviť prehodnotenie obnovy InterCity vlakov medzi Bratislavou a Košicami takmer za 40-tisíc eur vrátane dane z pridanej hodnoty do 5. septembra.
Prehodnotenie obnovenia prevádzky InterCity (IC) vlakov na hlavnej domácej železničnej trati Bratislava – Košice pripraví Výskumný ústav dopravný (VÚD), a. s. v Žiline. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja si vypracovanie materiálu od uvedenej inštitúcie objednalo do 5. septembra tohto roku za takmer 33 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty (39,6 tis. eur vrátane dane).
Zmluva o dielo počíta s 846 riešiteľskými hodinami. Ako vyplýva zo zmluvy uverejnenej v centrálnom registri, ministerstvo dopravy má uhradiť dodávateľovi 65 % ceny po prvom kontrolnom dni a prevzatí vykonaných časti diela do 3. augusta. Zvyšných 35 % ceny zaplatí po záverečnom odovzdaní a prevzatí diela do 5. septembra.
„Cieľom analytickej úlohy je identifikácia deficitu ponúkanej kapacity dopravných služieb operátormi osobnej dopravy na trhu železničnej osobnej dopravy, so zameraním na koridorovú trať Bratislava – Košice,“ uvádza sa v prílohe k zmluve.
Na základe zistenej nerovnováhy medzi ponukou a dopytom po dopravných službách budú následne analyzované možnosti eliminácie deficitu na trhu železničnej osobnej dopravy a navrhnuté formy zavádzania nových vlakových spojení na koridorovej trati na harmonizáciu ponuky a dopytu dopravných služieb.
Prehodnotenie zrušenia IC vlakov presadila do programového vyhlásenia koaličnej vlády na roky 2016 až 2020 Slovenská národná strana.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zastavila prevádzku svojich IC vlakov 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet. Štátne „icečká“ boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na trať Bratislava – Košice koncom roku 2014.
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo nedávno označil prehodnotenie zrušenia IC vlakov za pozitívne, nepovažuje to však za systémové riešenie. Riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký uviedol, že v prvom rade by mala byť jasná vízia o liberalizácii železničného dopravného trhu a súťažiach na prevádzku osobnej dopravy na tratiach, ako aj o národnom železničnom dopravcovi a pozícii súkromných dopravcov.
„Návrat IC vlakov je možný aj okamžite, ten však nemusia riešiť politici, ale vyrieši to trh. Nehovorí sa o tom, či IC vlaky v prípade ich návratu budú hradené v rámci výkonov vo verejnom záujme, alebo budú opäť prevádzkované na komerčné riziko ZSSK,“ vyhlásil Cenký.
Výhrady k prípadnému obnoveniu štátnych IC vlakov má aj šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. Rušenie či obnovenie týchto vlakov podľa nej dopravnú obslužnosť nezlepší. „Hrozí, že RegioJet z trate Bratislava – Košice odíde a budú tam znovu jazdiť iba štátne icečká, ktoré navyše štátnej firme vyrábajú nekrytú stratu,“ priblížila Mertinková.
„Celkový výkon vlakov na trati Bratislava – Košice sa však nezmení a dotované rýchliky ostanú v špičke naďalej prepchaté, lebo štátna firma do nich predáva aj lístky na státie. Musí, lebo by neodviezla všetkých, ktorí to potrebujú,“ dodala.
Prípadné rozhodnutie o obnove IC vlakov podľa bývalého generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca vyostrí spor medzi štátom a súkromnými dopravcami a vôbec neprispieva k systémového zavádzaniu liberalizácie vo verejnej osobnej doprave.
„Zásadnou otázkou je, ako sa akcionár (ministerstvo dopravy) vyrovná so stratou, ktorú IC vlaky vzhľadom na konkurenčný boj s RegioJet budú vyrábať,“ uviedol Kravec. Nie je totiž jasné, či IC vlaky budú dotované, alebo budú jazdiť ako predtým v komerčnom režime bez podpory štátu.