Novela zákona o dráhach umožní už od nového roka mladým nadšencom, aby sa stali rušňovodičmi už vo veku 19 rokov. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) privítala túto legislatívnu úpravu a vyzdvihla, že príprava na túto profesiu je zodpovedná a dôkladná.
Po úspešnom splnení odborného výcviku môžu mladí rušňovodiči bezpečne jazdiť na slovenských tratiach, avšak do maximálnej rýchlosti 65 kilometrov za hodinu. Výcvik rušňovodiča trvá 12 až 18 mesiacov a zahrňuje teoretické školenie, intenzívny výcvik a 720 hodín jazdného výcviku pod odborným dohľadom.
Železničná spoločnosť vypísala nový tender, vysúťažiť chce vlakové zabezpečovače
„Po úspešnom zvládnutí teórie nasleduje praktická skúška jazda s vlakom, kde komisia pod vedením skúšobného komisára hodnotí, ako dokáže kandidát aplikovať získané znalosti a zručnosti. Kandidát musí počas skúšky zvládnuť kontrolu funkčnosti vozidla, úkony na bezpečné uvedenie vozidla do prevádzky, a to vrátane skúšky brzdového systému,“ zdôrazňuje železničná spoločnosť.
Pre Železničnú spoločnosť Slovensko bude rok 2025 v znamení kolektívneho vyjednávania, zlepšovať chce aj pracovné podmienky
ZSSK ponúka záujemcom možnosť vzdelávania nielen prostredníctvom nového študijného odboru rušňovodič v rámci duálneho vzdelávania, ale aj cez kurzy pre dospelých. „ZSSK sa dlhodobo zameriava na rozvoj nových talentov a ponúka perspektívu stabilného zamestnania s nadpriemerným ohodnotením. Priemerná mzda rušňovodiča s praxou v samostatnom výkone je viac ako 2 300 eur,“ uvádza spoločnosť, ktorá aktuálne eviduje 1 273 rušňovodičov.
Stále však v ZSSK chýba 164 zamestnancov na pokrytie personálnej potreby. Rušňovodiči budú mať možnosť jazdiť na jedných z najmodernejších vozidiel v slovenskej železničnej doprave vrátane elektrických jednotiek KISS a Panter. Spoločnosť plánuje ďalšie investície do vozového parku a rozvoj železničnej dopravy.