Od 1. januára 2019 budú sadzby mýta vyššie od 0,001 až 0,007 eura na kilometer. Vláda schválila zmenu nariadenia, ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj ciest prvej triedy pre vozidlá nad 3,5 tony sa od 1. januára 2019 zvyšujú o 0,001 až 0,007 eura za kilometer.
Rozhodla o tom v stredu vláda zmenou nariadenia, ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Návrh predložil na rokovanie vlády minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.
Vplyv inflácie na úpravu sadzieb
Dôvodom úpravy sadzieb mýta je to, že medziročná miera inflácie meraná harmonizovaným indexom spotrebiteľských cien podľa údajov Štatistického úradu SR dosiahla v septembri hodnotu 2,7 %.
Na základe zákona o výbere mýta sa výška sadzieb mýta totiž upravuje aj o harmonizovaný index spotrebiteľských cien v medziročnom porovnaní k septembru predchádzajúceho roka. Výška sadzieb mýta sa upravuje každoročne k 1. januáru nasledujúceho roka a zaokrúhľuje sa na tri desatinné miesta nahor.
Výber mýta by mal vzrásť o deväť miliónov eur
Ministerstvo dopravy a výstavby SR predpokladá, že príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) z výberu mýta sa vplyvom nárastu sadzieb zvýšia v roku 2019 o 8,8 mil. eur, v roku 2020 o 9,1 mil. eur a v roku 2021 o 9,3 mil. eur. Výdavky NDS by sa v tomto roku mali zvýšiť o 804 tis. eur z dôvodu implementácie zmeny nastavenia geomodelu.
Náklady dopravcov na mýto vzrastú
„Zvýšením sadzieb mýta bude v konečnom dôsledku dochádzať k zvýšeniu nákladov dopravcov za úhradu mýta. Zvýšenie týchto finančných nákladov na podnikateľské prostredie nie je možné objektívne vyčísliť,“ oznámil rezort dopravy v analýze vplyvov.
„Priemerné náklady slovenského dopravcu disponujúceho vozidlami mýtnej kategórie 12 t a viac by podľa zvýšených mýtnych sadzieb s účinnosťou od 1. 1. 2019 predstavovali ročný nárast o 263 eur bez DPH,“ dodalo ministerstvo dopravy s tým, že ide o modelový príklad na základe expertného odhadu. Uvedený modelový príklad bol vybratý na základe najfrekventovanejšieho typu dopravcov disponujúcich vozovým parkom podľa kategórií mýtnych sadzieb.