Rezort vnútra v zverejnenej novele zákona prišiel s viacerými zmenami týkajúcich sa cestnej premávky. Ak novelu schváli vláda a potvrdí parlament, motoristi by sa mali pripraviť na viaceré úpravy pravidiel. Tie sú zamerané najmä plynulosť a bezpečnosť na cestách. To, čo v zahraničí funguje už roky, sa na Slovensku ide oficiálne zavádzať až dnes.
Ministerstvo vnútra pod vedením Denisy Sakovej navrhuje zákonom zaviesť povinné vytváranie záchranárskej uličky pri kolóne na diaľnici a smerovo rozdelených cestách mimo obce. Platnosť tohto zákona by tak mohla začať platiť 1. apríla 2020.
Zneužitie záchranárskej uličky bude trestané
Cieľom tohto návrhu je sprístupnenie vozidlu prvej zdravotnej pomoci dostať sa čo najrýchlejšie na miesto dopravnej nehody a poskytnúť pomoc. Pri záchrane ľudského života mnoho krát rozhodujú minúty.
Aj napriek tomu, že minulosti sa pri väčších dopravných nehodách na diaľnici ukázalo, že vodiči vytvárajú záchranársku uličku aj bez zákonného príkazu, je potrebné pre zefektívnenie tohto správania zaviesť jednotné pravidlá vrátane postihu za jej zneužitie vodičmi vozidiel, pre ktorých nie je určená.
Ak budú vodiči prichytení pri neoprávnenom využití takéhoto koridoru, automaticky sa dopustia závažného porušenia pravidiel. Príslušníci policajného zboru ich budú môcť sankcionovať aj prostredníctvom objektívnej zodpovednosti.
Zipsovanie sa u nás považuje za predbiehanie
Dopravný manéver, tzv. „zipsovanie“ bol navrhnutý a overený. Potvrdilo sa, že takýto spôsob jazdenia na mieste kde sa zlievajú dva jazdné pruhy do jedného a vozidlá sa priebežne zaraďujú, výrazne šetrí čas strávený v kolónach.
Rezort preto rozhodol, že striedavé radenie („zipsovanie“) sa bude uplatňovať nielen pri súbežnej jazde pred prekážkou cestnej premávky, ale aj pri zbiehaní jazdných pruhov.
Chodníky sa premenili na parkovacie miesta
Možnosť parkovania na chodníku pri ponechaní voľnej šírky 1,5 m sa v súčasnosti nesprávne a nelogicky vykladá ako možnosť jazdiť kdekoľvek po chodníku za účelom zaparkovania vozidla tam, kde ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.
Nezriedka pritom motoristi prejdú po chodníku nemalú vzdialenosť. V zákone je pritom jednoznačne uvedený zákaz iným účastníkom cestnej premávky používať chodník; výnimka platí len pre zastavenie alebo státie vozidla, nie pre neobmedzenú premávku na chodníku.
Ministerstvo preto navrhuje upraviť znenie pravidla o parkovaní na chodníku. Cieľom je exaktne definovať, že parkovať na chodníku možno len na takom mieste, kde nebude dochádzať k jazde po chodníku, ale pôjde skutočne len o zaparkovanie vozidla. Chodník musí byť v bezprostrednej blízko cesty.
Dôvodom tejto úpravy je posilnenie ochrany najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky, chodca. Zároveň z dôvodu, že chodník je zo stavebnotechnického hľadiska konštruovaný predovšetkým pre chôdzu osôb a nie pre státie vozidiel. MDV SR preto navrhuje obmedziť možnosť parkovania na chodníku za uvedených podmienok vozidlám s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t.
Už žiadne telefonovanie či facebook za volantom
Telefonovanie, smskovanie či surfovanie na sociálnych sieťach jednoznačne patrí do kategórie častých príčin dopravných nehôd. Na túto skutočnosť reflektuje aj rezort vnútra, ktorý chce v tomto smere ešte viac pritvrdiť a obmedziť používanie mobilného telefónu za volantom.
Novelou zákona chce zakázať používanie telefónu, s výnimkou telefonovania s hands free. Po novom by mal vodič zakázané držať aparát v ruke. Toto pravidlo by sa okrem telefónu, vzťahovalo aj na iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenia.