Liberáli sú za to, aby licenciu na vykonávanie technických a emisných kontrol malo čo najviac subjektov, čím sa zvýši dostupnosť tejto služby pre občanov.
BRATISLAVA 20. októbra (SITA) – Strana Sloboda a Solidarita (SaS) je za liberalizáciu trhu prevádzkovateľov staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly. Podporuje tiež zníženie pokút za oneskorené absolvovanie technickej a emisnej kontroly.
Ako liberáli v piatok informovali, preto podporujú návrh príslušnej novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorý minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most – Híd) predložil do parlamentu.
Ivan: Licenciu by malo mať čo najviac subjektov
„Sme za to, aby licenciu na vykonávanie technických a emisných kontrol malo čo najviac subjektov, čím sa zvýši dostupnosť tejto služby pre občanov,“ povedal poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. „Zároveň sme proti tomu, aby za drobné priestupky v tejto oblasti občanom hrozili drakonické tresty, zvlášť tým menej majetným,“ dodal.
Kiššová: Výsledkom konfliktu v koalícii je odloženie hlasovania
Hlasovanie o spomínanej novele bolo na uplynulej 21. schôdzi parlamentu viackrát odložené a napokon preložené na nasledujúcu schôdzu. Liberálov prekvapuje, že poslanci za Smer-SD a SNS sa snažia zastaviť snahu ministra dopravy o liberalizáciu v tejto oblasti.
„Výsledkom konfliktu v koalícii je odloženie hlasovania o zákone na december, čo však vzhľadom na povahu sporu môže byť aj na neurčito. Naťahovanie času chápeme ako priestor pre lobistov, aby poslancov za Most – Híd presvedčili o škodlivosti návrhu, ktorý predložil ich minister,“ poznamenala poslankyňa a podpredsedníčka SaS Jana Kiššová.
Liberáli už skôr navrhovali znížiť drakonické sankcie
SaS považuje za príznačné, že občania sú zase na poslednom mieste. Približne 140-tisíc motoristov čaká na pokutu za oneskorenie technickej a emisnej kontroly vo výške 330 eur. „Pre mnohých je to brutálny zásah štátu do ich skromných domácich rozpočtov. Títo motoristi sú dnes rukojemníkmi koalície,“ myslí si Ivan. Pripomenul že po probléme mohlo byť už dávno, keby parlament vo februári podporil návrh SaS, ktorý drakonické sankcie posielal do minulosti.
Ministerstvo chce zmeny, Smer-SD a SNS zachovať stav
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) pripravilo novelu zákona so zámerom liberalizovať podmienky fungovania prevádzok technickej a emisnej kontroly. Spoločná správa parlamentných výborov však odporúča, aby ich sieť a počty naďalej určoval rezort dopravy, ako je to v platnom znení zákona.
Tento návrh presadili poslanci ďalších dvoch vládnych strán Peter Náhlik (Smer-SD) a Radovan Baláž (SNS). Ak by táto zmena v novele prešla, znamenala by stop liberalizácii v tejto oblasti.
Liberalizáciu spochybňovali prevádzkovatelia STK
Zámer rezortu dopravy uvoľniť podmienky fungovania emisnej a technickej kontroly pravidelne spochybňovala Národná asociácia STK s tým, že bezpečnosti na cestách omnoho viac prospejú zvýšené požiadavky na kvalitu práce staníc STK, ktoré by zamedzili nedôsledným kontrolám vozidiel u niektorých prevádzkovateľov.
„Nekontrolované a masívne rozširovanie siete by dohľad nad kvalitou výrazne komplikovalo, avšak by malo priamy, masívne negatívny vplyv na nehodovosť a zníženie bezpečnosti na cestách, a to na základe skúseností z Poľska a Česka,“ upozornila nedávno NA STK.
Rezort vysvetlil prínosy a dôvody novely, rozhodnutie bude akceptovať
„Ministerstvo dopravy a výstavby pripravilo komplexný návrh zmien v systéme fungovania kontroly STK, ktorý okrem liberalizácie siete staníc prináša napríklad aj zmeny v systéme pokút. Rezort dopravy jasne vysvetlil prínosy aj dôvody jednotlivých krokov tejto novely a bude akceptovať rozhodnutie poslancov Národnej rady SR,“ uviedla pre agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.