Výstavba prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 v dĺžke 4,3 kilometra v plnom profile napreduje.
Osadené osvetlenie
V tuneli Bikoš sú už osadené ventilátory, technológiou vybavené SOS výklenky, zrealizovaný požiarny vodovod a montujú hlavné aj vodiace osvetlenie či sieťové káble.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) v piatok informovala, že takisto realizujú napojenie tunela na prevádzkovo-technologický objekt. V tuneli čakajú na veľký míľnik – prvé svetlo, keďže zapoja osadené osvetlenie.
Diaľničiari začali tender na dokumentáciu pre územné rozhodnutie na R4 pri hranici s Poľskom
Diaľničiari stále nespresnili termín otvorenia časti prešovského obchvatu na R4. V marci informovali, že ju plánujú odovzdať motoristom koncom tohtoročného leta, na ich portáli je pri tejto stavbe naďalej uvedené zmluvné ukončenie výstavby v júli.
Zmluvná cena vzrástla
Prvú etapu obchvatu stavajú takmer štyri roky od leta 2019. Pôvodná zmluvná cena výstavby vo výške takmer 143 miliónov eur priebežne vzrástla zatiaľ na necelých 147 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
„Tunel, ktorý čoskoro pribudne do prevádzky, má dĺžku 1,15 kilometra a bude sa v ňom dať jazdiť rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu Je to dvojrúrový tunel s tromi priečnymi prepojeniami a siedmimi SOS výklenkami v každej rúre,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Druhú časť obchvatu Prešova na R4 postaví firma Eurovia, spoločnosť zvíťazila nad Doprastavom s nižšou cenou
Bikoš vykazuje mimoriadne nízky prítok podzemných vôd. „Suchosť“ tunela znamenala veľkú výhodu pri razení a uľahčí aj jeho prevádzku. Tá bude finančne menej náročná aj vďaka inteligentnému LED diódovému systému osvetlenia.
Už o pár týždňov by mali v križovatke Prešov pokladať tretiu, obrusnú asfaltovú vrstvu.
„Na prístupovej ceste k južnému portálu tunela Bikoš sa realizujú žľabovky a konštrukcia vozovky, na ceste k severnému portálu je položená prvá asfaltová vrstva. Na mostoch realizujeme rímsy, odvodnenie a injektáž,“ priblížila Žgravčáková.
Výstavba severného obchvatu na R4 napreduje, všetky vopred stanovené míľniky splnili načas (video)
Ukladanie liateho asfaltu
V nasledujúcom období podľa nej budú na mostoch priebežne ukladať liaty asfalt, následne asfaltové vrstvy a práce budú pokračovať montážou zvodidiel.
Zhotoviteľom prvej etapy obchvatu Prešova na R4, vrátane tunela, je združenie stavebných spoločností Váhostav – SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina. Súčasťou úseku bude deväť mostov a križovatka Prešov, sever.
V tuneli Bikoš je navrhovaná rýchlosť 100 kilometrov za hodinu, je v ňom tiež jeden núdzový záliv v každej z oboch rúr. Úsek po dokončení motoristom ušetrí približne desať minút, predpokladaná intenzita dopravy je 15-tisíc vozidiel za 24 hodín.