V súčasnosti sa na Slovensku diskutuje o budúcnosti železničnej osobnej dopravy medzi Slovenskom a Ukrajinou, pričom jednou z možností je využitie širokorozchodnej trate. Diskusia je dôležitá, pretože má potenciál ovplyvniť nielen cestovanie medzi týmito dvoma krajinami, ale aj širšiu regionálnu infraštruktúru a ekonomiku.
Viac nevýhod ako výhod
Širokorozchodná trať, ktorá je v súčasnosti využívaná pre nákladnú dopravu, ponúka možnosť rozšírenia na osobnú dopravu.
Kmeť: V príprave a výstavbe diaľnic nás dávajú na koniec v Európe, potrebujeme zásadné zrýchlenie (rozhovor)
Avšak, existujú reálne obavy, že takéto rozšírenie by prinieslo viac nevýhod ako výhod. Medzi hlavné nevýhody patrí potreba významných investícií do infraštruktúry a logistických kapacít. 88 km širokorozchodných koľajníc z Maťovských Vojkoviec do Hanisky si určite vyžiada desiatky miliónov eur.
Ďalej sú tu komplikácie súvisiace s hraničnými a colnými kontrolami, ktoré sú nevyhnutné pre zachovanie bezpečnosti a súladu so Schengenským dohovorom – neexistujúca hraničná infraštruktúra (čo znamená náklady v miliónoch eur), ale aj časové obmedzenia pri kontrolách (na kontrolu jedného cestujúceho berme minimálne minútu a kapacita vlaku je v stovkách cestujúcich…), a tým dochádza aj k brzdeniu nákladnej železničnej dopravy, tak ako sme toho svedkom v Čiernej nad Tisou.
Peniaze z Európskej únie pre Ukrajinu
Potom je tu lepšia možnosť, dobudovanie pár kilometrov trate z Maťovských Vojkoviec až do Užhorodu a tam vybudovanie moderného železničného hubu – terminálu, ktorý by umožnil cestujúcim prestup z vlakov fungujúcich na širokom rozchode na vlaky pre normálny rozchod a naopak.
Terminál by mohol byť aj miestom, kde obe strany – ukrajinská aj slovenská vykonajú spoločné hraničné kontroly a nebudú blokovať koľaj na hraničnom prechode. Zdrojom financovania takéhoto projektu by mohli byť prostriedky, ktoré Európska únia poskytuje Ukrajine.
Navyše Európska únia financovala v rokoch 2022-2023 rozsiahlu štúdiu, ktorá odporúčala Ukrajine a Moldavsku začať budovať základnú kostrovú sieť koľajníc s normálnym rozchodom.
Integráciu s existujúcou železničnou sieťou
Dobudovanie koľají normálneho rozchodu tak vidím ako efektívnejšie a ekonomicky výhodnejšie riešenie. Tento prístup by umožnil lepšiu integráciu s existujúcou európskou železničnou sieťou a zjednodušil by prechod medzi rôznymi typmi koľají.
Okrem toho, normálny rozchod koľají by mohol zvýšiť frekvenciu a dostupnosť spojení, čím by sa zlepšila mobilita občanov a podporil cezhraničný obchod a turizmus.
Vzhľadom na tieto faktory je dôležité, aby sa pri rozhodovaní o budúcnosti železničnej osobnej dopravy medzi Slovenskom a Ukrajinou zvážili všetky aspekty – od ekonomických a infraštruktúrnych po sociálne a bezpečnostné. Rozhodnutie by malo byť založené na dôkladnej analýze a konzultácii s odborníkmi a verejnosťou, aby sa zabezpečilo, že konečný výsledok bude slúžiť najlepšie záujmom občanov oboch krajín.