Bude hľadať priestor na zladenie technických, projekčných, infraštruktúrnych a dopravných prvkov, vrátane napojenia jednotlivých krajín V4 na hraničných bodoch a miest, kde budú takéto vlaky zastavovať, a tiež rýchlosti vlakov.
Poľsko, Česko, Slovensko a Maďarsko vytvoria expertnú pracovnú skupinu v súvislosti so spoločným zámerom na výstavbu vysokorýchlostnej železničnej trate na prepojenie ich metropol. Bude hľadať priestor na zladenie technických, projekčných, infraštruktúrnych a dopravných prvkov, vrátane napojenia jednotlivých krajín V4 na hraničných bodoch a miest, kde budú takéto vlaky zastavovať, a tiež rýchlosti vlakov. Ako informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, prvé rokovanie expertov krajín o tomto projekte by sa malo konať ešte v tomto roku.
Cieľom je nastaviť také pravidlá, ktoré budú uplatnené vo všetkých štyroch krajinách a zároveň budú základnými vstupmi pre štúdie realizovateľnosti. „Ide o ambiciózny a finančne náročný projekt, ktorý si vyžaduje pomerne dlhý čas. Pre jeho spustenie je najskôr nevyhnutná štúdia realizovateľnosti a s tým súvisiace aj finančné krytie projektu,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Ministri krajín V4 sa začiatkom týždňa na Štrbskom Plese dohodli, že prioritou je spojenie hlavných miest, ku ktorým sa pripoja Brno a Krakov.
Maďarsko chystá súťaž na štúdiu realizovateľnosti
Maďarsko ako iniciátor projektu je už pripravené vyhlásiť súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti. Keďže ešte nie sú dohodnuté technické parametre a možné hraničné prechody, bude musieť počkať na stanoviská expertov. Maďarská vláda na vypracovanie štúdie už vyčlenila 5 mil. eur, ostatné krajiny vo V4 to ešte čaká.
Jedna z priorít nášho predsedníctva vo V4
Výstavba vysokorýchlostného spojenia je jednou z dopravných priorít SR v rámci jej súčasného predsedníctva vo V4 od júla 2018 do júna 2019. Vďaka výraznej časovej úspore by trať podľa rezortu dopravy mohla konkurovať aj leteckému spojeniu. „Západná Európa má už niekoľko vysokorýchlostných tratí, veľmi dobre sa uchytili a rozvíjajú sa. Sme presvedčení, že aj stredná Európa a krajiny V4 si zaslúžia takúto rýchlu dopravu,“ poznamenala Ducká.
Rýchlovlak z Bratislavy do Prahy za takmer hodinu a pol
Cesta vlakom z Bratislavy do Prahy v súčasnosti trvá štyri hodiny, autom bez dopravných obmedzení vyše tri hodiny a lietadlom, vrátane presunov na letisko a z neho, ako aj vybavenia, zhruba tri hodiny. „Nové spojenie umožní túto trasu prekonať za necelú hodinu a pol,“ dodala Ducká. Spoločným cieľom je podľa nej zvýšiť atraktivitu železníc a udržať krok s moderným vývojom dopravy v Európe.
Problémy s dopravou vysokorýchlostná trať nevyrieši
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) je v prípade projektu vysokorýchlostnej trate skeptický. „Slovensko by sa v súčasnosti malo zaoberať hlavne projektami, ktoré nám prinesú rýchle benefity. Problémy s dopravou, ktoré sú čoraz intenzívnejšie, nevyrieši vysokorýchlostná trať, ktorá bude postavená možno za tridsať rokov,“ zareagoval pre agentúru SITA riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký.
Nedokončená modernizácia železničnej siete
„Za dvadsať rokov sme neboli schopní zrekonštruovať na Slovensku základnú železničnú sieť na 160 kilometrov za hodinu, pričom v okolitých štátoch je bežná rýchlosť 200 kilometrov za hodinu, a vystavať základnú cestnú sieť,“ upozornil Cenký. Ciele týchto základných dopravných potrieb SR sú podľa neho v nedohľadne a označil za pochybné v tejto situácii zaoberať sa štúdiami na projekty, ktorých zmysluplnosť niekto na papieri nepreukázal, ani nenaznačil.