Slovenská správa ciest (SSC) pripravuje veľkoplošné opravy ciest prvej triedy v Banskobystrickom a Žilinskom samosprávnom kraji predbežne takmer za 103 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Vyhlásila už verejnú súťaž na stavebné práce na štyri roky, pričom investíciu bude financovať zo štátneho rozpočtu. Veľkoplošné opravy zahŕňajú 37 úsekov ciest v oboch krajoch, majú zlepšiť stavebno-technický stav vozoviek.
Tender je vypísaný
„Na dosiahnutie tohto cieľa bude využívaná obnova jednotlivých vrstiev vozovky pomocou recyklačných technológií (recyklácia za studena na mieste) alebo výmena jednotlivých vrstiev vozovky podľa technických a kvalitatívnych podmienok,“ uviedli štátni cestári v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania.
Diaľničiari začali tender na dokumentáciu pre územné rozhodnutie na R4 pri hranici s Poľskom
Lehota na predkladanie a otváranie ponúk je 17. apríla, platiť musia minimálne rok od tohto dátumu a pri ich vyhodnotení rozhoduje cena. Podľa informácií vo Vestníku verejného obstarávania cestári plánujú na základe výsledku tendra uzavrieť rámcovú dohodu s maximálne tromi vybranými uchádzačmi.
Dva kraje, tri firmy
Zákazku napriek veľkému objemu opráv v dvoch krajoch nerozdelili na časti, v minulosti v prípade obstarávania veľkoplošných opráv na celom Slovensku súťaž rozdelili na tri časti pre západ, stred a východ krajiny. V súťažných podkladoch zdôvodnili nerozdelenie aktuálnej zákazky tým, že model s rozdelením na tri časti použili predtým, pričom súčasťou časti stred boli Banskobystrický a Žilinský kraj.
Diaľnicu D1 s tunelom Višňové mali dokončiť do februára 2024. Zhotoviteľ teraz sľubuje nový termín
Vzhľadom na to, že súčasná platná rámcová dohoda na veľkoplošné opravy ciest v časti pre Banskobystrický a Žilinský kraj je pred vyčerpaním finančného limitu, čím skončí jej platnosť, SSC sa rozhodla o jej opätovné obstaranie, pričom dve časti obstará až po vyčerpaní finančného limitu ich rámcových dohôd.
Recyklácia za studena
Slovenská správa ciest vo vyhlásenej súťaži žiada pri veľkoplošných opravách použiť viaceré technológie. Ide napríklad o výmenu krytu vozovky frézovaním a pokládkou hutnených asfaltových vrstiev, pričom hlavná technológia je doplnená o súvisiace práce, ktoré sú jej nevyhnutnou súčasťou, ako je spájací postrek, vystuženie, utesnenie technologických spojov či sanácií trhlín.
Rozostavané diaľnice a rýchlostné cesty sa predražia a preto sa postavia aj neskôr
Budúci zhotovitelia by mali opravovať podkladové vrstvy vozovky technológiou recyklácie za studena na mieste vrátane výmeny krytu a povrch vozovky technológiou za studena kladených emulzných zmesí. Pri veľkoplošných opravách by mali využiť aj prvky digitálneho modelu stavby BIM.