České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko, ktoré expresné vlakové spojenie medzi Prahou a Bratislavou v súčasnosti spoločne prevádzkujú, pri príležitosti výročia Slovenskej strely pokrstili expresný rušeň radu 380 dizajnom.
Expresný vlak Slovenská strela začal premávať medzi Prahou a Bratislavou pred 80 rokmi. České dráhy, a. s. (ČD) a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), ktoré vlakové spojenie v súčasnosti spoločne prevádzkujú, pri tejto príležitosti vo štvrtok pokrstili expresný rušeň radu 380 výročným dizajnom. Súpravy pokračujú do Maďarska, resp. Nemecka a ich partnermi sú tamojší národní vlakoví dopravcovia MÁV-Start a Deutsche Bahn.
„Slovenská strela je medzi železničiarmi legendou, či hovoríme o unikátnom technickom diele v podobe motorového vozňa série M 290.0, ktorý je dodnes zachovaný v kopřivnickom múzeu, alebo o expresnom spojení Bratislavy a Prahy, ktoré oslavuje 80. výročie,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ČD Pavel Krtek.
„Slovenská strela je i napriek osemdesiatročnému jubileu pre železničiarov na Slovensku i v Čechách stále veľmi významný symbol rýchlosti, komfortu a vyspelosti oboch našich krajín,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Zdôraznil, že vlak s týmto menom jazdí tak dlho napriek politickým, spoločenským a ekonomickým zmenám a stále poskytuje spojenie oboch metropol.
Legendárny predvojnový motorový expres Slovenská strela prvý raz vyrazil z Bratislavy do Prahy 13. júla 1936. Čas jazdy vtedy dosahoval 4 hodiny 52 minút, priemerná rýchlosť bola 81,5 kilometra za hodinu a maximálna rýchlosť 130 km za hodinu. Denne jazdil jeden vlak a mal jednu zastávku. Vlak mal dĺžku 25 metrov, kapacitu 72 miest len v druhej triede, hmotnosť 36 ton a výkon 246 kilowattov (kW).
V súčasnosti expres prejde trať medzi Bratislavou a Prahou za tri hodiny 58 minút, jazdí každé dve hodiny pri priemernej rýchlosti 100 km za hodinu a maximálnej rýchlosti 160 km za hodinu. Sedem spojení denne má päť zastávok. Súprava je dlhá 203 metrov, má kapacitu 402 miest, z toho 58 miest v 1. triede a 344 miest v 2. triede. Hmotnosť vlaku je 470 ton a výkon 6 400 kW.
Spojenie Bratislavy a Prahy bude rýchlejšie
„Tento rok sme na trasu nasadili zmodernizované osobné vozne 2. triedy a vypísali sme výberové konanie na nákup 50 nových komfortných expresných vozňov na rýchlosť 200 km/h, ktoré chceme v budúcnosti nasadiť práve na spojenie medzi Bratislavou a Prahou,“ priblížil člen predstavenstva ČD zodpovedný za osobnú dopravu Michal Štěpán.
„Chceli by sme tiež pokračovať v zrýchľovaní tohto spojenia. Obaja národní správcovia infraštruktúry pripravujú modernizáciu ďalších úsekov koridoru Bratislava – Praha,“ povedal člen predstavenstva ZSSK Karol Martinček, ktorý má v gescii riadenie úseku obchodu. Českí železničiari chcú zmodernizovať úsek medzi stanicami Choceň a Ústí nad Orlicí a na Slovensku by mala byť zmodernizovaná trať od česko-slovenskej hranice do Bratislavy na rýchlosť 200 km za hodinu.
„Po dokončení týchto projektov by sa mohla cesta Bratislava – Praha skrátiť približne o ďalších pätnásť až dvadsať minút. Skutočnú revolúciu pre železničné spojenie Bratislavy a Prahy by predstavovala realizácia vysokorýchlostnej trate Brno – Praha, o ktorej sa v ČR začína diskutovať. Cesta rýchlovlakom medzi oboma metropolami by potom trvala len dve hodiny.