V roku 2024 tvorili príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) z predaja diaľničných známok takmer 112,5 milióna eur. Bezmála tretinu z toho uhradili zahraniční motoristi. Medziročne narástol výnos z predaja známok najmä rakúskym (o 3,4 %) a poľským motoristom (o 2,5 %).
Prvenstvo patrí Čechom
Prvenstvo v predaji však naďalej patrí motorovým vozidlám registrovaným v Českej republike. Výnosy z predaja známok sú príjmom NDS, ktorá ročne investuje milióny eur napríklad do skvalitnenia mostov či vozoviek diaľnic.
Výnos z predaja elektronických diaľničných známok českým motoristom sa síce medziročne veľmi mierne znížil, naďalej však tvorí desatinu celkového predaja. Česká republika dlhodobo obsadzuje prvú priečku v rámci predaja slovenských diaľničných známok vozidlám registrovaným v zahraničí.
Online nákupy diaľničných známok lámu rekordy. Až 70 percent motoristov preferuje pohodlie internetu
Na druhej priečke sa nachádzajú poľskí motoristi (takmer 5-percentný podiel na predaji) a prvú trojicu uzatvárajú Nemci so 4,5-percentným podielom.
Obľúbená je 10-dňová známka
„Tranzitujúci motoristi z okolitých krajín najčastejšie nakupujú 10-dňovú diaľničnú známku. Za vlaňajšok sme na vozidlá s inou krajinou registrácie predali 112-tisíc kusov tohto typu známky. Novinkou, ktorá je takisto medzi motoristami z iných krajín populárna, je jednodňová známka, ktorú sme zaviedli v auguste minulého roka. Možnosť zakúpiť nový druh známky využilo 94-tisíc zahraničných motoristov,“ povedal riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií NDS Peter Braška.
NDS vlani predala takmer 5,5 milióna diaľničných známok, u motoristov je dlhodobo najobľúbenejšia 10-dňová
Medzi ostatnými zahraničnými motoristami, ktorí si vlani kupovali slovenskú diaľničnú známku sa nachádzali aj Maďari (2,5 %), Rumuni (1,9 %), Ukrajinci (0,6 %) a iné krajiny (3,8 %).