Počet požiarov pri železniciach v minulom roku narástol, no celková výška škôd výrazne klesla. Informovali o tom Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Tento pozitívny trend podľa ŽSR dokazuje jednak účinnosť preventívnych opatrení, ako aj pohotovú reakciu zamestnancov a jednotiek Hasičského a záchranného zboru (HaZZ).
V roku 2024 bolo na železničných dráhach, v objektoch a priestoroch ŽSR evidovaných 92 požiarov. Z tohto počtu bolo pritom iba sedem požiarov s následkami, a teda s vyčíslenou škodou.
Hlavná príčina nárastu počtu požiarov
ŽSR spresnili, že príčinou vzniku týchto požiarov bolo zavinenie cudzími osobami, elektrickým skratom alebo brzdením nákladných vlakov, nie priamou činnosťou zamestnancov ŽSR. Hlavnou príčinou nárastu počtu požiarov bol podľa slov ŽSR zvýšený výskyt požiarov suchých trávnatých porastov pri železničných tratiach.
Dobrá správa pre cestujúcich. Vlaková doprava na trati Bytča – Žilina je opäť bez obmedzení
„Počet takýchto požiarov stúpa aj v dôsledku meniacej sa klímy – rok 2024 bol na Slovensku najteplejším minimálne od roku 1931, pričom priemerná ročná teplota vzduchu dosiahla rekordnú hodnotu. Dlhodobé sucho a vysoké teploty spôsobujú vysychanie vegetácie, čím sa zvyšuje riziko šírenia požiarov,“ vysvetlili ŽSR. Ako podotkli, počasie ako také nebýva priamou príčinou požiarov, no vytvára ideálne podmienky pre ich vznik.
Celková škoda klesla
Aj napriek vyššiemu počtu požiarov na železniciach klesla celková škoda, a to o viac ako 110-tisíc eur. Súčasne to predstavuje aj najnižšiu hodnotu za posledných päť rokov.
„Tento pokles je predovšetkým výsledkom nižšej hodnoty škôd zaznamenaných pri požiaroch technologických zariadení. ŽSR dlhodobo venujú zvýšenú pozornosť prevencii a bezpečnostným opatreniam, čo prispelo k zmierneniu negatívnych dopadov požiarov,“ doplnili ŽSR a spresnili, že vlani síce došlo k piatim požiarom budov a štyrom požiarom skladov v správe ŽSR, no iba v jednom prípade boli škody na majetku ŽSR.
Požiar budovy sociálneho zariadenia
Išlo pritom o požiar, ktorý zasiahol budovu sociálneho zariadenia v železničnej stanici Zohor. ŽSR podotkli, že táto budova nebola už 15 rokov v prevádzke. Príčinou požiaru boli pravdepodobne cudzie zavinenie.
Slovensku chýbajú výpravcovia, veľká skupina zo stoviek uchádzačov neprejde už úvodnými pohovormi
„Napriek zvýšenému počtu požiarov došlo k zníženiu celkovej výšky škôd na najnižšiu úroveň za posledných päť rokov. Toto hodnotíme pozitívne aj ako výsledok efektívnych preventívnych opatrení a včasných zásahov po vzniku požiarov zo strany našich zamestnancov, ako aj hasičských jednotiek,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako.
Častý výskyt požiarov suchých trávnatých porastov
V súvislosti s častým výskytom požiarov suchých trávnatých porastov ŽSR súčasne apelujú na verejnosť, aby sa vyhýbala vypaľovaniu takýchto porastov v blízkosti železničnej trate.
„Takáto činnosť je v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných v oblasti ochrany pred požiarmi zakázaná,“ upozornili ŽSR. Súčasne sa naďalej vykonávajú opatrenia na zabezpečenie neprevádzkovaných budov proti vniknutiu nepovolaných osôb.
ŽSR doplnili, že v prípade nevyužitia sú tieto objekty odstraňované. ŽSR na záver ubezpečili, že budú aj naďalej klásť dôraz na dodržiavanie bezpečnosti a na prevenciu pred požiarmi, a to aj prostredníctvom školení zamestnancov.