Železničná infraštruktúra si vyžaduje nielen presnosť a technickú dokonalosť, ale aj pripravenosť na nečakané situácie. Práve na to slúži jeden z najdôležitejších zásahových prostriedkov ŽSR – nehodový vlak (NPP). Tento špeciálne vybavený nástroj zohráva kľúčovú úlohu pri riešení mimoriadnych udalostí, odstraňovaní následkov nehôd a pri obnove plynulosti železničnej dopravy.
ŽSR disponujú dvomi typmi zásahových jednotiek, a to nehodovým pomocným vlakom a nehodovou žeriavovou jednotkou.
Vyžaduje si to špeciálnu prípravu
Prvé nehodové žeriavové jednotky v ŽSR vlastnili ešte v minulosti vtedajšie dva Mostné obvody. Vybavenie sa postupne rozširovalo a dnes k nim patria aj dve hnacie vozidlá a technika CNPP (cestné nehodové pomocné prostriedky), ktorá zahŕňa hydraulickú zostavu na spätné nasadenie vykoľajených vozňov.
Práca so špeciálnym vlakom si, samozrejme, vyžaduje aj špeciálnu prípravu, a preto si základné školenia zabezpečujú Železnice Slovenskej republiky vo vlastnej réžii, a to v Ústrednom inštitúte vzdelávania a psychológie. Zároveň Mostný obvod organizuje aj praktické výcviky vybraných zamestnancov s nehodovou technikou, ktoré sa konajú minimálne raz ročne.
Cestujúci si môžu lístok na vlak kúpiť aj cez SMS, vyhnú sa tak poplatku za servis
O nasadení konkrétneho typu techniky rozhoduje riaditeľ Mostného obvodu na základe posúdenia rozsahu nehody a dostupných podkladov akými sú fotodokumentácia, hlásenie z miesta udalosti a podobne. Nie vždy je však potrebné nasadenie oboch jednotiek naraz, a tak sa výjazd koordinuje podľa povahy udalosti.
Nehodový vlak (NPP) je technicky veľmi spoľahlivo vybavený. Súprava zahŕňa hnacie vozidlo, žeriav typu EDK 750, náraďové a ubytovacie vozne. K technickému vybaveniu patria zdviháky, nafukovacie vaky, hydraulické pumpy rôznych tonáží a ďalšie špeciálne nástroje. Vybavenie sa nachádza na dvoch základniach – v Košiciach a v Bratislave.
Vlak nemôže byť stále v pohotovosti
Každá nehodová udalosť je špecifická a jej priebeh nedokážu ŽSR dopredu presne určiť. Napríklad pri zrážkach s cestnou dopravou môže dôjsť aj k manipulácii so železničnou infraštruktúrou, avšak každý takýto zásah sa najskôr dôsledne dokumentuje.
Nie je možné, aby súprava nehodového vlaku bola neustále v pohotovosti, ale v prípade mimoriadnej udalosti sa rýchlo sformuje odborná pracovná skupina, ktorá vyrazí na miesto. Začiatok prác povoľuje vyšetrovateľ nehodovej udalosti a zvyčajne ide o tím minimálne piatich špecialistov v závislosti od rozsahu zásahu.
Slovenské železnice evidovali nárast počtu požiarov, škody sú však najnižšie za posledných päť rokov
Okrem zásahov pri nehodách sa vlak využíva aj pri zaťažovacích skúškach mostov, ako podpora investičnej výstavby alebo pri hlavnej činnosti Mostného obvodu. Bezpečnosť je aj v tomto smere pre manažéra infraštruktúry kľúčová.
Výjazdy nehodovým vlakom pri mimoriadnostiach sa určujú podľa potreby a rozsahu poškodenia infraštruktúry či nehody samotnej, preto nie je možné určiť ich presnú frekvenciu. Železnice Slovenskej republiky však už dnes počítajú s potrebou investície a modernizácie aj tohto vozového parku a v strednodobom horizonte plánujú obnoviť techniku, a to v závislosti od finančných možností.