Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ukončili rozsiahlu brúsnu kampaň, ktorá prebiehala od začiatku roka a zameraná bola na zlepšenie stavu železničnej infraštruktúry.
Špeciálna údržba
Počas štyroch mesiacov prešli stovky kilometrov tratí a desiatky výhybiek špeciálnou údržbou, ktorá prispela k vyššej bezpečnosti, plynulosti a komfortu železničnej dopravy na celom Slovensku.

Cestujúci, pripravte sa na výluky. ZSSK upraví vedenie vlakov na trase Košice – Zvolen – Bratislava
Ako informovala hovorkyňa ŽSR Petra Laníková, brúsenie koľajníc realizovali všetky oblastné riaditeľstvá ŽSR. V Trnave sa zamerali na koridorové trate medzi Trnavou a Leopoldovom a medzi Devínskou Novou Vsou a Bratislavou Lamačom. Mimoriadne brúsenie vykonali na úseku Bratislava Petržalka – Rusovce.
„Celkový plán brúsenia koľají a výhybiek sa nám podarilo úspešne naplniť,“ uviedol riaditeľ oblastného riaditeľstva Ivan Sovič.
Protipožiarna hliadka
V Žiline sa údržba realizovala najmä na modernizovaných a koridorových tratiach, vrátane úsekov medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami, ako aj na hlavnom ťahu Bratislava – Žilina. Riaditeľ žilinského riaditeľstva Martin Križan ocenil priaznivé počasie, ktoré prácam prialo, no zároveň si vyžadovalo zvýšené protipožiarne opatrenia.

Železničný uzol Žilina sa mení na nepoznanie, najväčšia modernizácia v jeho histórii pokračuje podľa plánu
Na potrebu bezpečnosti sa sústredili aj vo Zvolene, kde počas prác pôsobila protipožiarna hliadka. Zvolenské riaditeľstvo sa zameralo na úseky s chybami zistenými defektoskopickou kontrolou, ako aj na miesta so zhoršenou šuntovosťou, ktorá ovplyvňuje spoľahlivosť zabezpečovacích zariadení.
Povrchové chyby
Košické riaditeľstvo prioritne riešilo úseky s najväčším výskytom povrchových poškodení na najkritickejších úsekoch.
„Povrchové chyby odstraňujeme brúsením, zatiaľ čo vnútorné poškodenia materiálu riešime výmenou koľajníc. Počas brúsnej kampane sme našťastie nezaznamenali žiadne komplikácie, ktoré by bránili v odstraňovaní zistených porúch, a všetky termíny boli dodržané,“ uviedol riaditeľ Oblastného riaditeľstva Košice Jaroslav Sakáč.

Slovenské železnice majú k dispozícii špeciálny vlak, ktorý pomáha odstraňovať následky nehôd
Popri brúsnej kampani prebehla aj defektoskopická kontrola koľajníc defektoskopickým vlakom. Identifikovaných zatiaľ bolo 428 chýb, ktoré sú aktuálne klasifikované podľa závažnosti. Riaditeľ Výskumného a vývojového ústavu železníc Ján Urda upozornil na potrebu nastavovania citlivosti monitorovacích systémov tak, aby sa minimalizovali falošné poplachy.
Brúsna aj defektoskopická kampaň sú podľa ŽSR súčasťou systematickej starostlivosti o železničnú infraštruktúru, ktorá má za cieľ zabezpečiť vysoký štandard bezpečnosti a kvality dopravy.