Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) od pondelka 14. apríla zavádzajú na svojich tratiach nový Komplexný interoperabilný systém (KIS), ktorý zjednotí výmenu údajov v rámci železničnej dopravy a zosúladí ho s požiadavkami Európskej komisie.
Dopravca sa tak pripojí k zjednotenému spôsobu, akým si medzi sebou európski manažéri železničnej infraštruktúry a dopravcovia z rôznych krajín vymieňajú dáta. Prínos to má mať aj pre cestujúcich.
Významný krok v digitalizácii železničného sektora
Ako informovala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková, cieľom Európskej únie je zjednotenie fungovania európskych štátov v rôznych oblastiach. Európske prepájanie systémov sa netýka len železnice, ale aj odvetví bezpečnosti, traťového hospodárstva či dátovej komunikácie. Na zavedenie nového systému pre nákladnú a osobnú dopravu získali železnice zdroje z Európskej únie.
Slovenské železnice evidovali nárast počtu požiarov, škody sú však najnižšie za posledných päť rokov
„Zavedenie systému KIS predstavuje významný krok v digitalizácii železničného sektora na Slovensku, a zároveň podporuje integráciu slovenských železníc do jednotného európskeho železničného priestoru,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako.
Prechod aplikácie zo starého formátu na nový
Aplikácie sa zo starého formátu na nový prepnú počas pondelka 14. apríla. Zavedeniu nového systému predchádzala testovacia fáza, no detailne ho vie preskúšať len ostrá prevádzka.
„Snažili sme sa zabezpečiť, aby prechod prebehol čo najhladšie, no technicky ten prechod medzi starým a novým systémom jednoducho nebolo úplne možné realizovať podľa obvyklých pravidiel,“ uviedol riaditeľ Odboru dopravy Peter Šulko.
Zmena sa dotkne viacerých kľúčových aplikácií
Železnice SR deklarujú pripravenosť prepnutia všetkých aplikácii, no nevylučujú výskyt problémov, ktoré sú v spolupráci s dodávateľom pripravení riešiť.
Dobrá správa pre cestujúcich. Vlaková doprava na trati Bytča – Žilina je opäť bez obmedzení
Zmena sa dotkne viacerých kľúčových aplikácií, a to od elektronických dopravných denníkov cez vlakový dispečerský systém, traťovú polohu vlakov až po pôvodný systém PIS, ktorý sa využíva na fakturáciu za použitie železničnej infraštruktúry. Zmeny sa týkajú aj všetkých číselníkov, popisov infraštruktúry a súpisu vlakov, čo znamená, že dopravcovia budú zadávať údaje taktiež v novom formáte.
Zvýši sa informovanosť cestujúcich
Nový systém zároveň zvýši informovanosť cestujúcich, ktorí dostanú všetky informácie na jednom mieste. Okrem zisťovania polohy vlaku napríklad pribudne možnosť zistiť jeho aktuálne radenie či služby v ňom poskytnuté.
Tieto údaje sú aktuálne dostupné len na staniciach, s využitím nového systému ich bude cestujúci vidieť aj online. Zároveň, okrem meškania vlaku a jeho dôvodoch, pribudnú aj informácie o aktuálnych výlukách.
Moderný prístup
Zavedenie takéhoto množstva funkcionalít predstavuje podľa Lánikovej významný krok nielen smerom k digitalizácii železničnej dopravy, ale aj k jej inteligentnému prepojeniu so širším európskym a globálnym dopravným systémom.
Vlaky budú naďalej zastavovať v Sekuliach, podarilo sa zabezpečiť výpravcov
„Ide o moderný prístup, ktorý prináša vyšší komfort pre cestujúcich, lepšiu informovanosť a efektívnejšiu spoluprácu medzi dopravcami a manažérmi infraštruktúr,“ dodala hovorkyňa ŽSR.