Slovenskí dopravcovia prídu bez ekologických kamiónov o klientov, SEVA prišla s alarmujúcim zistením

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kamión
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Slovenskí dopravcovia môžu bez ekologických kamiónov veľmi skoro prísť o ďalšiu časť svojho podielu na európskej nákladnej doprave. Na takúto hrozbu upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).

Tá ​​​​vydala nový report, ktorý sa podrobne venuje elektrifikácii cestnej nákladnej dopravy, poskytuje prehľad o súčasnom stave v tejto oblasti u nás aj v zahraničí, súbor odporúčaní, ale aj analýzu výziev a potrebných legislatívnych opatrení.

Hrozba pre slovenských dopravcov

Alarmujúcim zistením je pritom práve hrozba pre slovenských dopravcov, ktorí podľa asociácie môžu čoskoro čeliť strate konkurencieschopnosti.

Slovenskí kamionisti sa ešte v roku 2016 podieľali na medzinárodnej preprave v Európskej únii objemom 30-tisíc milióntonokilometrov, čo ich v tomto priestore radilo na piate miesto.

„Do roku 2022 postupne klesli až na desiate miesto a prišli o šestinu svojho výkonu,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

Eurovignette chcú zaviesť aj ďalšie krajiny

Teraz im hrozí ďalšia strata trhov, pokiaľ im štát nepomôže zostať konkurencieschopnými pri prechode na bezemisné vozidlá. Nemecko a Rakúsko totiž ako prvé krajiny zavedú do praxe smernicu Eurovignette, podľa ktorej sa vo výpočte mýtnych poplatkov bude zohľadňovať aj objem emisií CO2.

Napríklad, všetky vozidlá nad 18 ton registrované pred 1. júlom 2019 budú v Nemecku automaticky patriť do najvyššej 1. triedy, pri ktorej sa mýtne poplatky už o niekoľko dní zvýšia o 83 %.

Naopak, elektrický kamión registrovaný v novembri tohto roku nebude platiť žiadne mýto až do konca roka 2026, čo môže pre prepravcu za ten čas znamenať úsporu viac ako 100-tisíc eur oproti naftovému ťahaču, a to len na mýtnych poplatkoch. Podľa informácií SEVA sa smernicu Eurovignette chystajú čoskoro zaviesť aj ďalšie krajiny v regióne, vrátane Maďarska.

Podpora zo strany štátu absentuje

Znižovanie emisií z nákladnej dopravy sa totiž na európskom trhu začína brať čoraz vážnejšie, čo našich autodopravcov môže veľmi rýchlo dostať pod medzinárodný konkurenčný tlak. Nevyhnutná je transformácia celého sektoru, ktorej významnou súčasťou sa však musí stať aj podpora zo strany štátu. Tá však na Slovensku tak v oblasti osobnej ako aj nákladnej dopravy absentuje.

SEVA preto navrhuje konkrétne formy podpory, legislatívne opatrenia, daňové pravidlá aj návrh systému priamych dotácií.

„Štát môže – a podľa nás aj musí – významne prispieť k prechodu na elektromobilitu, a to prostredníctvom cielených opatrení, ktoré uľahčia nákup a využívanie bezemisných nákladných vozidiel. Na časť z týchto opatrení môže pritom využiť aj financie z plánu obnovy,“ zdôraznil Križanský.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Patrik Križanský
Firmy a inštitúcie SEVA Slovenská asociácia pre elektromobilitu