Počet ľudí, ktorí zomreli pri železničných nehodách, v Európskej únii (EÚ) v roku 2021 klesol na 683. V porovnaní s rokom 2010 je to pokles o 562 úmrtí, a teda 45 percent, a s rokom 2020 je to pokles o jedno percento.
Úmrtia pri železničných nešťastiach za obdobie rokov 2010 – 2021 postupne klesajú, hoci pokles v roku 2020 ovplyvnil aj výrazný pokles osobnej železničnej dopravy v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19.
Vyplýva to z údajov o železničnej bezpečnosti v Únii, ktoré na svojej webstránke zverejnil štatistický úrad Európskej únie Eurostat.
Slovensko na prvej priečke
Predvlani miera ľudí zabitých pri železničných nehodách na milión obyvateľov v celej EÚ predstavovala 1,5 človeka. Najvyššia miera týchto obetí na milión obyvateľov bola vo východnej Európe.
Na prvej priečke bolo Slovensko (5,7), za ktorým nasledovali Maďarsko (4,9) a Poľsko (3,9). Najnižšiu mieru usmrtených osôb pri železničných nešťastiach zaznamenali Írsko (0,2), Španielsko (0,3) a Grécko a Holandsko (zhodne 0,6).
Technický stav tratí na Slovensku je zlý, prechodné obmedzenia rýchlosti vlakov budú pretrvávať
Menej ako jedno úmrtie pri železničnej nehode na milión obyvateľov v roku 2021 zaznamenalo celkovo deväť členských štátov EÚ, okrem zmienených to boli aj Slovinsko, Taliansko, Estónsko, Francúzsko a Dánsko.
Samovraždy nezahrnuli
Viac ako polovicu – 59 percent – úmrtí na železnici tvorili neoprávnené osoby na koľajach. Viac ako jedna tretina (34 %) sa stala na železničných priecestiach. Údaje Eurostatu nezahŕňajú úmrtia v dôsledku samovraždy, ktoré majú samostatnú štatistiku.
V roku 2021 sa v EÚ stalo 1 389 závažných železničných nehôd. Od roku 2010 takéto nehody zaznamenali klesajúci trend. V porovnaní s rokom 2010 ich bolo predvlani o 840 menej, čo je pokles o 38 percent.