Cestovanie zo Štúrova do Kútov po železnici bude uz čoskoro rýchlejšie. Slovensko sa v najbližších rokoch dočká modernizácie železničnej trate Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou a medzinárodnej trasy Štúrovo – Nové Zámky – Bratislava – Devínska Nová Ves – Kúty.
Ako povedal pre agentúru SITA minister dopravy a výstavby Andrej Doležal, tieto trasy patria medzi najvyššie priority jeho rezortu.
Udržanie konkurencieschopnosti
Za dôležité považuje aj projekty týkajúce sa modernizácie úseku Považská Bystrica – Púchov – Považská Teplá, samotného uzla železničnej stanice Žilina, ako aj ďalšie úseky na Liptove a pod Tatrami, na ktoré sa majú využiť eurofondy z aktuálneho programového obdobia.
Dopravu na trati Bratislava - Komárno zabezpečí rakúska a slovenská železničná spoločnosť
„Modernizácia železničných tratí na Slovensku je predpokladom udržania si konkurencieschopnosti a zlepšovania služieb v železničnom sektore, a to aj v porovnaní s ostatnou Európou. Pre rozvoj železničnej dopravy chceme nájsť zmysluplné projekty aj na regionálnych linkách, kde by sme vďaka relatívne malým investíciám vedeli docieliť pomerne veľký efekt z pohľadu znižovania jazdných časov a zlepšenia využitia nasadených vozidiel,“ dodal Andrej Doležal.
Severný ťah v roku 2022
Železnice SR (ŽSR) už začali s modernizáciou severného ťahu, ktorý má byť hotový v roku 2022.
Ide o prvú etapu plánovanej modernizácie úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry v rámci železničnej trate Žilina – Košice. Úsek je súčasťou hlavného európskeho železničného koridoru Rýn – Dunaj.
Modernizácia železnice medzi Bratislavou a Žilinou trvá 20 rokov. Posledný úsek bude meškať skoro dva roky
Celkové náklady na realizáciu projektu dosiahli 97 482 977,95 eura. Z toho 77 619 966 eur pochádza zo zdrojov EÚ.
Predmetný úsek je rozdelený na tri ucelené časti stavby: traťový úsek Poprad – Svit, ŽST Svit, traťový úsek Svit – Štrba.
Obnovujú aj ozubnicovú trať
ŽSR zo svojich zdrojov rekonštruuje ozubnicovú trať v úseku medzi Štrbou a Štrbským Plesom. Investícia do obnovy trate predstavuje 18,58 milióna eur.
Rekonštrukciou prejde ozubnicová trať v úseku Štrba – Štrbské Pleso vrátane železničnej stanice ozubnicovej železnice Štrba, Štrbské Pleso a zastávky Tatranský Lieskovec. Cieľom je rekonštrukcia železničného zvršku ozubnicovej elektrifikovanej trate.
Medzi Slovenskom a Maďarskom vyrastie nová vysokorýchlostná trať, ktorá výrazne skráti cestovanie
Do zoznamu dôležitých projektov patrí podľa rezortu dopravy a výstavby aj modernizácia úsekov Poprad – Spišská Nová Ves, Paludza – Liptovský Hrádok, Malacky – Kúty, Uzol Košice a Uzol Bratislava.
„Ďalšie investície závisia od pridelených finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu a nasledujúceho programového obdobia operačných programov z prostriedkov EÚ,“ upresnil Andrej Doležal.