Slovensko modernizuje svoje trate, zo Štúrova do Kútov sa čoskoro bude cestovať rýchlejšie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
vlak, koľajnice
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Cestovanie zo Štúrova do Kútov po železnici bude uz čoskoro rýchlejšie. Slovensko sa v najbližších rokoch dočká modernizácie železničnej trate Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou a medzinárodnej trasy Štúrovo – Nové Zámky – Bratislava – Devínska Nová Ves – Kúty.

Ako povedal pre agentúru SITA minister dopravy a výstavby Andrej Doležal, tieto trasy patria medzi najvyššie priority jeho rezortu.

Udržanie konkurencieschopnosti

Za dôležité považuje aj projekty týkajúce sa modernizácie úseku Považská Bystrica – Púchov – Považská Teplá, samotného uzla železničnej stanice Žilina, ako aj ďalšie úseky na Liptove a pod Tatrami, na ktoré sa majú využiť eurofondy z aktuálneho programového obdobia.

„Modernizácia železničných tratí na Slovensku je predpokladom udržania si konkurencieschopnosti a zlepšovania služieb v železničnom sektore, a to aj v porovnaní s ostatnou Európou. Pre rozvoj železničnej dopravy chceme nájsť zmysluplné projekty aj na regionálnych linkách, kde by sme vďaka relatívne malým investíciám vedeli docieliť pomerne veľký efekt z pohľadu znižovania jazdných časov a zlepšenia využitia nasadených vozidiel,“ dodal Andrej Doležal.

Severný ťah v roku 2022

Železnice SR (ŽSR) už začali s modernizáciou severného ťahu, ktorý má byť hotový v roku 2022.

Ide o prvú etapu plánovanej modernizácie úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry v rámci železničnej trate Žilina – Košice. Úsek je súčasťou hlavného európskeho železničného koridoru Rýn – Dunaj.

Celkové náklady na realizáciu projektu dosiahli 97 482 977,95 eura. Z toho 77 619 966 eur pochádza zo zdrojov EÚ.

Predmetný úsek je rozdelený na tri ucelené časti stavby: traťový úsek Poprad – Svit, ŽST Svit, traťový úsek Svit – Štrba.

Obnovujú aj ozubnicovú trať

ŽSR zo svojich zdrojov rekonštruuje ozubnicovú trať v úseku medzi Štrbou a Štrbským Plesom. Investícia do obnovy trate predstavuje 18,58 milióna eur.

Rekonštrukciou prejde ozubnicová trať v úseku Štrba – Štrbské Pleso vrátane železničnej stanice ozubnicovej železnice Štrba, Štrbské Pleso a zastávky Tatranský Lieskovec. Cieľom je rekonštrukcia železničného zvršku ozubnicovej elektrifikovanej trate.

Do zoznamu dôležitých projektov patrí podľa rezortu dopravy a výstavby aj modernizácia úsekov Poprad – Spišská Nová Ves, Paludza – Liptovský Hrádok, Malacky – Kúty, Uzol Košice a Uzol Bratislava.

„Ďalšie investície závisia od pridelených finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu a nasledujúceho programového obdobia operačných programov z prostriedkov EÚ,“ upresnil Andrej Doležal.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky