Slovensko je na chvoste rebríčka pripravenosti na nástup elektromobility. Prieskum pravidelne zverejňuje spoločnosť LeasePlan, ktorá pri analýze zohľadňuje štyri základné faktory: podiel elektromobilov vrátane plug-in hybridov na trhu, vyspelosť infraštruktúry nabíjacích staníc, úroveň podpory elektromobility zo strany štátu a zastúpenie elektrických áut jednotlivých klientov spoločnosti.
LeasePlan je zakladajúcim partnerom iniciatívy The Climate Group EV100, globálnej platformy, ktorej cieľom je rýchlejšie zavádzanie elektromobility do bežného života.
Nižšie daňové zaťaženie, nie však na Slovensku
Z analýzy vzišlo, že v krajinách, ktoré sa umiestnili na popredných priečkach, vodiči elektromobilov platia o 40 % menej poplatkov, respektíve daní v rôznych formách, oproti majiteľom áut so spaľovacím motorom. Žiaľ, toto neplatí na Slovensku a Rumunsku, teda v krajinách, ktoré uzavreli zoznam 22 krajín zaradených do prieskumu.
Podľa predchádzajúcich štatistík medzi rokmi 2018 a 2019 sa v Európe zvýšil počet registrovaných e-vozidiel, teda elektrických áut a plug-in hybridných áut, o 60 percent. Najväčší nárast registrovaných vozidiel na alternatívne pohony zaevidovali v Luxembursku (až o 154 %), v Írsku (o 127 %) a v Holandsku (o 120 %).
Slovensko nie je pripravené na e-mobilitu
Slovensko sa umiestnilo na úplnom konci tohto rebríčka. Predbehli nás dokonca aj krajiny ako Poľsko, Rumunsko, Grécko či Česká republika. Naopak medzi krajiny, ktoré výrazným spôsobom podporujú elektromobilitu, zaradili Holandsko, Nórsko a Veľká Britániu.
Výsledky z minulého roka sú o niečo pozitívnejšie ako údaje z roku 2018. Nielenže sa predalo viac áut na alternatívne pohony, vybudovali sa aj mnohé nabíjacie stanice. Vo viacerých štátoch vsadili na rôzne formy daňových úľav a štátnych dotácii, aby dokázali ku kúpe elektromobilu motivovať aj skutočných a zarytých zástancov konvenčných vozidiel.
Na základe údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) bolo v roku 2019 registrovaných viac ako 113-tisíc nových vozidiel. Pričom najväčšiu časť tvorili autá s benzínovým motorom, viac ako 25,5-tisíc boli dieselové autá a iba 165 z nich boli elektrické vozidlá.
Ekovozidlá tak predstavujú menej ako 2 promile všetkých zaregistrovaných áut na Slovensku.
Dotácie ministerstva hospodárstva nás posunú vyššie
V súčasnosti po slovenských cestách jazdí približne 1 400 čisto elektrických áut a viac ako 820 hybridných vozidiel.
V tomto roku si Slovensko vylepší svoju pošramotenú povesť aj vďaka minuloročnej výzve Ministerstva hospodárstva SR (MH SR), ktoré vyčlenilo 6-miliónov eur na kúpu ekologických vozidiel.
Aj vďaka dotáciám by malo v tomto roku na cesty pribudnúť viac ako 786 zelených áut prevažne na čisto elektrický pohon.
V porovnaní s Českou republikou, ktorá si oproti roku 2018 polepšila a poskočila o dve miesta a umiestnila sa na 18. priečke, Slovensko si naopak pohoršilo. Prepadlo sa až o tri miesta a skončilo posledné.
Nabíjacie stanice
Najviac nabíjacích staníc sa podarilo vybudovať v Holandsku. Pre komfortné nabíjanie elektromobilov je motoristom k dispozícii viac ako 43-tisíc verejných nabíjacích miest.
V Nórsku majú k dispozícii 12 337 nabíjačiek, v susednom Rakúsku 4 172 a v Českej republike 621. Na Slovensku je podľa viacerých odborníkov infraštruktúra dostatočná vzhľadom na počet ekologických áut.
Po krajine je rozmiestnených viac ako 150 verejne dostupných nabíjacích staníc, čo predstavuje 27 % nárast. Aj v tomto smere by si Slovensko mohlo tento rok polepšiť.
Rezort hospodárstva už onedlho spustí v poradí druhú výzvu na podporu elektromobility, kde sa o dotácie na budovanie nabíjacích staníc, budú môcť uchádzať obce a vyššie územné celky.
Zároveň by mali pribudnúť nabíjačky aj na 26 diaľničných úsekoch, respektíve na najvyťaženejších odpočívadlách, ktoré by malo vybudovať ZSE.
Posun vpred, ale nie u nás
V roku 2019 bolo v rámci celej Európy zaevidovaných 5,7 % vozidiel na elektrický pohon. Počet registrácii áut s alternatívnymi pohonmi sa tak medziročne zvýšil v priemere o 60 %.
V priemere sú vodiči elektrických vozidiel zdaňovaní na úrovni 60 % v porovnaní s motoristami konvenčných vozidiel.
V Rakúsku, Grécku, Írsku či vo Veľkej Británii sú motoristi skutočne motivovaní a úplne oslobodení od rôznych daní či poplatkov.
Na Slovensku je však situácia podľa výsledkov prieskumu úplne iná. Namiesto úľav musia motoristi jazdiaci na alternatívne pohony platiť vysoké poplatky.