Hnutie Sme rodina namiesto výstavby drahých diaľnic a rýchlostných ciest presadzuje skôr modernizáciu ciest prvej triedy výstavbou malých obchvatov s cieľom odkloniť nákladnú tranzitnú dopravu z centier miest.
Hnutie Sme rodina chce urýchliť zabezpečenie dopravnej dostupnosti v regiónoch. Namiesto výstavby drahých diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sľubujú jednotlivé vlády, presadzuje skôr modernizáciu ciest prvej triedy výstavbou malých obchvatov s cieľom odkloniť nákladnú tranzitnú dopravu z centier miest.
Informovali o tom v stredu predseda Sme rodina Boris Kollár a tímlíder hnutia pre dopravu a výstavbu Miloš Svrček na programovej konferencii s názvom Moderná a spoľahlivá doprava, na ktorej predstavili stratégiu rozvoja cestnej, železničnej, vodnej a leteckej dopravy.
Navrhujú fond dopravnej infraštruktúry
Hnutie je za vytvorenie Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry so zámerom zaistenia dlhodobého stabilného a predvídateľného financovania cestnej, železničnej, vodnej a leteckej infraštruktúry. Príjmy fondu by tvorili napríklad podiel z výnosov zo spotrebných daní z minerálnych olejov, dotácie zo štátneho rozpočtu, príspevky z rozpočtu Európskej únie, či výnosy z mýta.
Zároveň by podľa hnutia mala byť urýchlená rekodifikácia stavebného práva a príprava zákona o líniových stavbách, ktorý by mal skrátiť prípravu stavieb a zahŕňal by jednotné povoľovacie konanie. Do tzv. koordinovaného správania by sa malo spojiť územné rozhodnutie i stavebné povolenie.
Dlhodobý záväzný plán výstavby
„Hnutie je taktiež za vytvorenie dlhodobého záväzného plánu výstavby, ktorý by mal byť odsúhlasený ústavnou väčšinou a bude mať za následok, že ktorákoľvek vláda bude riešiť výstavbu nadradenej cestnej infraštruktúry, bude zaviazaná plnením výstavby na základe dlhodobého plánu, a nie na základe politických a mocenských záujmov,“ povedal Miloš Svrček. „V tejto súvislosti bude možné uskutočniť efektívnejšie plánovanie finančných prostriedkov na výstavbu v nasledujúcich obdobiach,“ dodal tímlíder hnutia Sme rodina pre dopravu a výstavbu.
Tretina ciest prvej triedy v zlom až havarijnom stave
„Od štátu všetci očakávame, že bude v každej situácii a v každej oblasti potvrdzovať svoju povinnosť garantovať a presadzovať rozvoj diaľnic, rýchlostných ciest, železníc, prístavov, letísk a výstavbu nájomných bytov,“ vyhlásil Boris Kollár. „Od politikov sa doslova vyžaduje, aby všetci občania Slovenska mohli využívať výhody, ktoré Slovensko ponúka,“ dodal líder hnutia.
Svrček upozornil, že takmer tretina ciest prvej triedy je v zlom až havarijnom stave napriek veľkému objemu financií na ich opravy, údržbu, či rekonštrukciu. Železničná doprava podľa neho neslúži tak, ako by mala a po rokoch sľubov od jednotlivých vlád je jasné, že ani do roku 2025 sa nepodarí prepojiť diaľnicou dve najväčšie mestá na Slovensku.