Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., už má povolenia na predčasné užívanie pre úseky rýchlostnej cesty R7 na trase Ketelec – Dunajská Lužná – Šamorín – Holice a pre časť diaľnice D4 Ketelec – Rovinka v celkovej dĺžke približne 30 kilometrov. Ako spoločnosť v utorok potvrdila pre agentúru SITA, uvedené úseky tak bude môcť otvoriť v polovici júla.
Pokiaľ ide o sporný násyp na rozostavanom úseku D4 pri bratislavských Jarovciach, hlavný zhotoviteľ D4 a R7 v okolí hlavného mesta uviedol, že všetky správy a posudky od relevantných inštitúcii už Špeciálnemu stavebnému úradu predložili.
Minister predpokladal koniec júna
„Ďalšie by sme im samozrejme doručili v prípade, ak by nás o to požiadali. Čo môžeme potvrdiť je, že aktuálne sa snažíme o skontaktovanie sa s príslušnými environmentálnymi inštitúciami,“ dodala pre agentúru SITA D4R7 Construction.
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (Sme rodina) začiatkom júna predpokladal, že spomínané úseky R7 a D4, ak všetko dobre pôjde, by mohli motoristi začať používať na konci júna.
Výstavba D4 a R7 dosiahla významný míľnik, stavbári spojili dva mosty Dunajského súmostia
Pôvodne mali byť tieto úseky v okolí hlavného mesta v rámci PPP projektu D4R7 v celkovej dĺžke 59 kilometrov hotové na prelome marca a apríla tohto roka.
Úseky R7 neboli podľa ministra dopravy odovzdané skôr, lebo neboli hotové a pripravené na užívanie. O predčasnom odovzdaní cesty do užívania rozhodne Špeciálny stavebný úrad na ministerstve dopravy a výstavby.
Stavba musí byť hotová a skolaudovaná
„To predsa nemôžu rozhodnúť obyvatelia, stavebník, novinári, odborná a laická verejnosť,“ upozornil Doležal s tým, že sa nechce nechať ovplyvniť koncesionárom projektu.
Koncesionár má ešte 90 dní na dokázanie, že úsek D4 so sporným násypom je v súlade s verejným záujmom
„Je legitímny záujem koncesionára ten úsek čo najskôr otvoriť, lebo po otvorení bude mať teoreticky nárok na platbu za užívanie stavby. Motivácia je úplne jasná, ale týmto tlakom nemôžeme podľahnúť,“ dodal Doležal. Koncesná zmluva podľa neho jasne uvádza, že stavba musí byť najskôr hotová a riadne skolaudovaná.
Špeciálny stavebný úrad predĺžil koncesionárovi o 90 dní lehotu na predkladanie materiálov, ktoré majú preukázať, či stavba časti D4 pri Jarovciach so sporným násypom je alebo nie je v súlade s verejným záujmom.
Konanie o dodatočnom povolení trvá
Minister dopravy v tejto súvislosti v stredu informoval, že konanie o dodatočnom povolení tejto stavby trvá od 9. januára tohto roka.
„Ide de facto o čiernu stavbu. Stavba nie je v súlade so stavebným povolením, so stavebným projektom. Preto je to v súlade s postupom špeciálneho stavebného úradu, že začal konanie o dodatočnom povolení stavby,“ povedal Doležal.
Obvinený konateľ D4R7 Construction rešpektuje rozhodnutie súdu, ale chce brániť svoju reputáciu
Znalecký posudok, ktorý rezort dopravy získal od vyšetrovateľa polície ešte vlani v októbri, podľa ministra jednoznačne tvrdí, že materiálové zloženie násypu pri Jarovciach nie je v poriadku, resp. nie je tam použitý vhodný materiál.
Konanie o dodatočnom povolení stavby na základe stavebného zákona môže mať iba dva výsledky: dodatočné povolenie alebo odstránenie stavby.