Cena výkonov v osobnej vlakovej doprave, ktoré má zabezpečiť Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) v tomto roku, je podľa jej výpočtov 354 mil. eur. Štát sa v čiastkovej zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme zaviazal národnému dopravcovi za objednané výkony zaplatiť ročnú zálohovú úhradu vo výške 330 mil. eur.
Optimalizačné opatrenia
ZSSK potvrdila, že v spolupráci s ministerstvom dopravy a výstavby a ministerstvom financií bude hľadať možnosti na naplnenie scenára realizácie plných výkonov v priebehu celého roka.
ZSSK ruší mimoriadny cestovný poriadok, od nedele už budú vlaky jazdiť podľa riadneho grafikonu
„Zmluvné strany sa už v čiastkovej zmluve zaviazali, že v priebehu roka 2022 budú hľadať optimalizačné opatrenia, ktoré by zabezpečili ZSSK realizáciu dopravných výkonov a ich finančné krytie. Úspešnosť optimalizačných opatrení a ich vplyv na objem dopravných služieb vo verejnom záujme objednaný štátom bude možné posúdiť až v júni 2022,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Výluky a obmedzenia v doprave
Vlaky spoločnosti by mali v tomto roku najazdiť vo verejnom záujme, teda bez IC vlakov, takmer 36 mil. vlakokilometrov, čo je skoro o 2 mil. kilometrov viac ako v predpandemickom roku 2019.
Železničná spoločnosť Slovensko očakáva, že vlani prepravila vyše 45 miliónov cestujúcich
Podľa čiastkovej zmluvy na tento rok, uzavretej ministerstvom dopravy a ZSSK v závere minulého roka, má spoločnosť zabezpečiť celkové výkony v objeme vyše 29 mil. kilometrov, z toho produktívne výkony 28,7 mil. kilometrov. V tom nie sú zahrnuté výkony, ktoré nebude realizovať pre obmedzenia a výluky na železničnej infraštruktúre.
Nultá etapa grafikonu
Zástupcovia ministerstiev dopravy a financií, ako aj vlakového dopravcu sa predbežne dohodli, že nultá etapa reformného grafikonu vlakovej dopravy predstavuje celkové dopravné výkony 35,6 mil. vlakových kilometrov ročne.
Ministerstvo dopravy poskytne ZSSK na osobnú dopravu 330 miliónov eur
Ministerstvo dopravy a ZSSK sa dohodli, že najneskôr k 1. júnu prehodnotia úspešnosť optimalizačných opatrení a ak spolu s úpravou ročnej zálohovej úhrady umožnia financovanie vyšších dopravných výkonov, tak upravia ich rozsah.