Štátne železnice predstavili elektrickú jednotku zo svojho historicky najväčšieho tendra (foto)

Od leta začne na tratiach v Žilinskom kraji postupne jazdiť 25 nových vlakov.
ZSSK, nová elektrická jednotka
Interiér novej elektrickej jednotky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) počas jej predstavenia v rušňovom depe Vrútky. Vrútky, 6. február 2020. Foto: SITA/Milo Fabian

Spolu 25 nových vlakov v hodnote 160 miliónov eur nasadí v priebehu dvoch rokov Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do regionálnej dopravy v Žilinskom kraji. Na štvrtkovej tlačovej konferencii to oznámil predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Najviac zaplatila Európska únia

Nákup nových elektrických jednotiek z dielne konzorcia českej spoločnosti Škoda Transportation a slovenskej firmy ŽOS Trnava je výsledkom najväčšieho tendra v histórii národného dopravcu. Nové vlaky budú jazdiť na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoň či Žilina – Liptovský Mikuláš.

Svojím objemom takmer 160 miliónov eur je tender, ktorý prinesie spolu 25 nových elektrických jednotiek, najväčším v histórii národného dopravcu a realizovaný bol v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie, 23,7 milióna eur je hradených zo štátneho rozpočtu a približne 1,6 milióna eur uhradí ZSSK z vlastných zdrojov.

Nové vlaky budú na regionálne trate v Žilinskom kraji nasadzované postupne, prvé dva by sa tu mali objaviť ešte pred letnou sezónou, na rozhraní júna a júla, a potom postupne v mesačných intervaloch ďalšie.

Nasadia dve verzie

„Elektrická jednotka radu 660 je najmodernejšou jednotkou, ktorá bude jazdiť nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike. Ide o overenú koncepciu, ktorá nám slúži už dlhé roky. Momentálne sme vo fáze testovania a získavania príslušných povolení a od leta začneme postupne s umiestňovaním nových vlakov na tratiach v žilinskom regióne,“ uviedol Hlubocký.

Do prevádzky budú postupne nasadené dve verzie vlakovej súpravy, trojčlánková s dĺžkou 80 metrov a kapacitou 247 miest na sedenie a štvorčlánková s dĺžkou 106 metrov a kapacitou 343 miest na sedenie.

„Cestujúci určite ocenia predovšetkým pohodlné sedenie, elektrické zásuvky a klimatizáciu. Súpravy ponúkajú tiež prehľadný informačný systém a monitory, vysokovýkonnú WiFi, dostatok miesta pre prepravu invalidov, detských kočíkov, bicyklov a jednoduchý nástup pre všetkých cestujúcich,“ priblížil výhody novej vlakovej súpravy Petr Brzezina zo spoločnosti Škoda Transportation.

Viac k osobe: Filip Hlubocký
Firmy a inštitúcie: ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko

Odporúčané