Akreditované skúšobné laboratórium Národnej diaľničnej spoločnosti prekontrolovalo počas roka 2024 bezmála 1300 vzoriek stavebného materiálu rôzneho druhu.
Prísne technické normy
Odborníci NDS takto dohliadajú nielen na čerstvý materiál použitý napríklad pri výstavbe tunela či na nový asfaltový koberec diaľnice, ale kontrolujú aj stav diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sú v prevádzke. Pokiaľ odobraná vzorka ukáže, že vozovka už nie je vyhovujúca, laboranti odporučia rekonštrukciu.
Asfaltové zmesi, betón, ale aj kamenivá a zeminy použité na stavbu ciest musia spĺňať prísne technické normy a predpisy. Laboratória Národnej diaľničnej spoločnosti celoročne skúmajú, či použité materiály majú požadované vlastnosti.
Takto dohliadajú napríklad na kvalitu asfaltovej zmesi. Vo všeobecnosti platí, že najdôležitejšou vlastnosťou asfaltovej zmesi položenej na diaľnici či rýchlostnej ceste je odolnosť voči trvalým deformáciám. Laboratórium NDS skúma vzorky čerstvej asfaltovej zmesi na nových i zrekonštruovaných úsekoch. Pokiaľ sa vlastnosti asfaltovej vrstvy ukážu ako nedostatočné, NDS môže nariadiť aj výmenu celého koberca.
Výstavba mostov a tunelov
Pod drobnohľadom diaľničných laborantov je aj betón, bez ktorého sa nezaobíde najmä výstavba mostov a tunelov. Odborníci sa zhodujú, že najdôležitejším faktorom pri tomto materiáli je jeho pevnosť a odolnosť voči záťaži, pôsobeniu vody a chemických rozmrazovacích látok. Skúšky betónu sú však časovo náročnejšie, najskôr treba počkať na požadované vytvrdnutie vzorky, čo je spravidla 28 dní.
Pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest sa kladie vysoký dôraz aj na stabilitu podkladu, ktorý má tiež svoje technické špecifiká. Priestor pod samotnou vozovkou musí byť stabilný, preto sa zlepšuje zeminami a kamenivom. Najdôležitejšie z pohľadu laborantov je práve pomer jednotlivých veľkostných zŕn zmesi, tzv. sitový rozbor. Rovnako podstatným je aj tvarový index kameniva či vlhkosť zemín.